Luchtvaart

Nederlandse luchthavens beleven een dramatisch kwartaal door coronavirus

Het aantal passagiers en vluchten is door alle coronamaatregelen en de gevolgen daarvan nog slechts een fractie van de normale hoeveelheid. Beeld ANP

De doodse stilte in coronatijd op de grootste Nederlandse luchthavens is nu uitgedrukt in cijfers.

Het effect van de maatregelen om het coronavirus de kop in te drukken, is goed te zien in de luchtvaartcijfers over de eerste vijf maanden van dit jaar. Zo lag het aantal aangekomen en vertrokken passagiers op de vijf nationale luchthavens in het eerste kwartaal ruim 20 procent ­lager dan vorig jaar in diezelfde maanden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de jongste cijfers. Vooral in de maand mei is de vrije val door de lockdown goed te zien. In die maand reisden ruim 220.000 passagiers van en naar de vijf nationale lucht­havens, liefst 97 procent minder dan in mei 2019, toen er nog 7,4 miljoen reizigers een vlucht vanuit of naar Nederland namen. In april was de scherpe daling al ingezet; toen deden ruim 133.000 passagiers de vijf grootste vliegvelden aan.

Veruit het grootste verlies aan reizigers komt uiteraard voor rekening van Schiphol, de grootste luchthaven van het land en een van de grootste van Europa. Het aantal passagiers dat via Amsterdam Airport vloog, nam in mei met bijna 97 procent af. Van 6,4 miljoen in mei 2019 naar 207.800 in mei 2020. Luchtvaartmaatschappij KLM kwam in grote problemen door het nagenoeg lamgelegde vliegverkeer. Het kabinet heeft KLM daarom 3,4 miljard euro aan leningen in het vooruitzicht gesteld, om zo de grootste klap op te vangen. Op de kleinere luchthavens van Nederland deelde het ­virus eveneens een ferme tik uit. Het aantal passagiers op vliegveld Eindhoven was in mei 2020 nog maar 12.100, een afname van 98,2 procent. Op de vliegvelden van ­Groningen, Rotterdam en Maastricht lag het vliegverkeer zo goed als stil. In de vliegtuigen die nog wel vlogen, nam de bezettingsgraad van de stoelen fors af.

Banen schrappen

Ook internationaal doet het coronaleed zich voelen. Zo maakte ­British Airways bekend dat het 350 piloten moet ontslaan, naast de eerder aangekondigde 12.000 banen die de Britse luchtvaartmaatschappij wil schrappen. Afgelopen donderdag stemden de aandeelhouders van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa in met een reddingspakket van 9 miljard euro voor het luchtvaartconcern. De Duitse overheid schiet Lufthansa nu te hulp door voor 6 miljard euro een belang van 20 procent te nemen en garant te staan voor een lening van 3 miljard euro.

Naast de burgerluchtvaart had ook het transport via de lucht in het eerste kwartaal fors te lijden onder de coronamaatregelen, meldt het CBS. Het aantal vluchten in het handelsverkeer vanuit en naar Nederland lag met 6600 duizend bewegingen ruim 87 procent lager dan in mei 2019. De hoeveelheid vervoerde ­goederen door de lucht nam in mei 2020 af met 18,5 procent tot zo’n 117 duizend ton.

Lees ook:

Het roer hoeft niet om bij KLM

KLM krijgt een forse lening en moet reorganiseren. Wie hoopte op vergroening en afname van overlast zal teleurgesteld zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden