Assemblagewerkplaats, waar opgehaalde Stints gedemonteerd worden, om ze vervolgens aan de gewenste eisen te laten voldoen.

Stint-ongeluk

‘Minister wist dat stint nooit de weg op mocht’

Assemblagewerkplaats, waar opgehaalde Stints gedemonteerd worden, om ze vervolgens aan de gewenste eisen te laten voldoen.

Volgens ‘RTL Nieuws’ zijn er in 2011 fouten gemaakt bij de keuring van de stint. Toch mocht de bakfiets de weg op. ‘Dit is geen fraai beeld. Deze handelwijze vraagt om uitleg.’

Het ministerie van infrastructuur en waterstaat heeft volgens ‘RTL Nieuws’ gefaald bij de toelating van de stint, in 2011. De huidige minister, Cora van Nieuwenhuizen, zou dit vervolgens tegenover de Tweede Kamer hebben verzwegen.

In de nasleep van het ongeluk in Oss bleek de stint, de elektrische bakfiets waarmee onder meer kinderdagverblijven kinderen vervoerden, niet te voldoen aan belangrijke toelatingseisen. 

Een jaar geleden werd de stint van de weg gehaald. Bij een spoorwegovergang in Oss had er een niet kunnen afremmen, waarna de bakfiets werd verbannen. Vier kinderen waren bij het ongeluk om het leven gekomen, de begeleidster en een ander kind raakten zwaargewond. De exacte oorzaak is nog onbekend.

Lange remweg

Uit onderzoek van RTL blijkt dat het ministerie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer, verantwoordelijk voor keuringen van vervoersmiddelen, én het ministerie de stint de weg op lieten terwijl bekend was dat niet alles aan de bakfiets deugde. De stint had onder meer een te lange remweg, bij de keuring ervan zou een verkeerde berekening zijn gebruikt. Dit was al in 2011 bekend, toch kwam de stint door de keuring.

Die fout kwam later aan het licht, waarna de berekening werd aangepast. Een herkeuring bleef echter achterwege. In april 2012 werd de toelating van de stint officieel bekend gemaakt in de Staatscourant.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens de onthulling van het herdenkingsmonument voor de kinderen die overleden bij het Stint-ongeluk. Beeld ANP

Dat de keuring niet klopte, was op het ministerie bekend, blijkt uit documenten in handen van RTL Nieuws. De Tweede Kamer had aangegeven alles te willen weten over de keuring van de bakfiets, maar het betreffende document waaruit bleek dat er verkeerde keuringseisen waren gebruikt bij de toelating van de stint is niet met de Kamer gedeeld. Wel liet minister Van Nieuwenhuizen de Kamer in januari weten dat de ‘formulering van de wijze van keuren eenduidiger had gemoeten’.

Afgelopen voorjaar werd de fabrikant zelf ervan op de hoogte gesteld dat de test niet deugde. Ook die brief zou niet naar de Tweede Kamer zijn gestuurd.

Uitleg

Tweede Kamerleden willen van de minister weten waarom de documenten niet bij de Kamer terecht kwamen. “Dit is geen fraai beeld. Deze handelwijze van het ministerie destijds vraagt opnieuw om uitleg van de minister”, aldus CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma. Je moet ervan op aan kunnen dat veiligheid een absolute prioriteit is bij de toelating van dit soort voertuigen.”

Cem Lacin (SP): “Als dit bewust is gedaan, heeft de minister wat uit te leggen.” Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie uiten zich in vergelijkbare bewoordingen.

De minister wijst er nu op dat de eisen waaraan de stint moest voldoen helder waren, maar niet de manier waarop deze eisen moesten worden getoetst. In een reactie op de berichtgeving zegt Van Nieuwenhuizen dat ze dit ‘expliciet’ aan de Tweede Kamer heeft gemeld. De minister schreef toen ook al dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dit zal meenemen in het rapport dat naar verwachting in oktober zal uitkomen. “De resultaten daarvan wachten we af”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Lees ook: 

Stint mag weer de weg op na enkele aanpassingen

Op voertuigen als Stints moeten gordels en een extra rem worden gemonteerd. De minister wil ook een rijbewijsplicht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden