Onderzoek

Minder voedselverspilling betekent minder donaties voor de voedselbank

Een supermarktmedewerker aan het werk op de broodafdeling.  Beeld ANP
Een supermarktmedewerker aan het werk op de broodafdeling.Beeld ANP

Supermarkten weten steeds beter voedselverspilling tegen te gaan. Voor voedselbanken zorgt dat juist voor nieuwe uitdagingen.

Yara van Buuren

Een malse biefstuk voor maar 25 cent. Supermarktketens maken steeds vaker gebruik van kortingsstickers om voedselverspilling tegen te gaan. Met succes: de voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is afgenomen. Dat meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie, maandag op basis van onderzoek van Wageningen University & Research.

In 2020 kwam 1,6 procent van al het voedsel niet bij consumenten terecht. Daarmee nam de verspilling met 3,6 procent af ten opzichte van 2018. In 2020 werd er meer verkocht in supermarkten door de coronapandemie. Het onderzoek is gebaseerd op zelfrapportage van de supermarkten Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. Samen hebben zij bijna 80 procent van de Nederlandse markt in handen.

Voedselbank koopt nu soms zelf in

Minder voedselverspilling is goed nieuws, maar heeft ook invloed op de stroom van producten die richting de voedselbanken gaat. “Wij merken dat er minder vers voedsel onze kant op komt vanuit de supermarkten”, vertelt een woordvoerder van de voedselbank in Woerden. Hierdoor ziet de voedselbank zich af en toe genoodzaakt zelf voedsel in te kopen, omdat ze anders onvoldoende vers eten aan haar klanten kan verstrekken. “Dat is gek, want de voedselbank is natuurlijk opgericht om voedselverspilling tegen te gaan.”

José Thijssen, woordvoerder van Voedselbanken Nederland, vertelt dat er op landelijk niveau 20 procent minder producten wordt aangeleverd. Volgens haar neemt het aantal klanten van de voedselbank toe, terwijl de werving van voedsel moeizamer verloopt. “Wij zijn op dit moment bezig te kijken hoe we dit gat zo klein mogelijk kunnen houden.”

In Woerden is het aantal mensen dat bij de voedselbank staat ingeschreven de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld. Tegelijkertijd zijn ook daar steeds meer initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. “Het is het totaalbeeld”, legt de woordvoerder uit. Hoewel Thijssen ziet dat sommige acties elkaar in de weg kunnen zitten, verwacht zij niet dat de voedselbank ineens vergeten zal worden: “Veel lokale voedselbanken hebben vaste afspraken met supermarkten”.

Initiatieven moeten elkaar aanvullen, niet vervangen

Een van de bedrijven die zich inzetten om voedselverspilling tegen te gaan, is het bedrijf Too Good To Go. Via een app kunnen supermarkten en winkels voor een klein bedrag overgebleven voedsel verkopen. De woordvoerder van het bedrijf gelooft niet dat de initiatieven elkaar in de weg zitten. “Wij richten ons op producten die dezelfde dag nog geconsumeerd moeten worden en zijn dus eigenlijk naast de voedselbank een aanvullende oplossing voor voedselverspilling.”

De meeste organisaties hebben als streven om de doelstelling van de Verenigde Naties te halen om in 2030 de helft minder voedsel te verspillen. “Voor al die verschillende initiatieven is het noodzakelijk dat we elkaar gaan aanvullen en niet vervangen, anders gaan we die doelstellingen nooit halen”, aldus de woordvoerder van Too Good To Go.

Lees ook:

Interview met de directeur van Voedselbanken Nederland: ‘Armoede is een kruitvat dat op ontploffen staat’

Als mensen die door de coronacrisis zijn getroffen straks blut zijn, dan wacht voedselbanken een hausse aan klanten, voorziet voorzitter Leo Wijnbelt. Hij vindt noodsteun terecht. ‘Je moet je voorbereiden op het scenario waarin alles misgaat.’

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden