Rijbewijzen

Miljoenenverlies voor CBR door eigen achterstanden

Gordels om! Beeld ANP

De lange wachttijden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) duperen ook de organisatie zelf, nu een miljoenenverlies wordt verwacht.

Het CBR voelt de stapels achterstallig werk voor het beoordelen van medische gegevens ook in de eigen portemonnee. Rijbewijzen worden maanden later vergeven en verlengd aan iedereen die ‘ja’ aanvinkt voor een van de vragen over gezondheid. Daardoor koerst de organisatie dit jaar af op een verlies van 2,4 miljoen euro, blijkt uit documenten die in handen zijn van De Volkskrant.

De Tweede Kamer wil dat het CBR gedupeerden, zoals beroepschauffeurs, ‘ruim’ gaat compenseren voor de vertragingen. Door het forse miljoenenverlies komt het eigen vermogen van de organisatie onder de afgesproken grens van 7,5 miljoen euro. Deze week nog bespreekt de organisatie de financiële problemen met het ministerie, bevestigt CBR-woordvoerster Irene Heldens. De organisatie hoopt dat er in het voorjaar van 2020 geen mensen met verlopen rijbewijzen meer zijn. Wel blijven de lange vertragingen voor nieuwe aanvragen voorlopig problematisch, voorspelt Heldens. Het CBR hoopt daarnaast op korte termijn extra keuringsartsen te verwelkomen.

Het miljoenenverlies komt in de eerste plaats door een nijpend tekort aan keuringsartsen die de gezondheidsverklaringen beoordelen. Maar een groter probleem voor het CBR was de vertraging van het digitale systeem vorig jaar dat vragenlijsten over medische gegevens geautomatiseerd en sneller controleert. Bijvoorbeeld gegevens over afwijkende oogwaardes. Ook vereenvoudigt de digitalisering de informatie-uitwisseling tussen de organisatie en artsen.

Maar de digitale beoordelaar kon pas in januari 2019 worden gebruikt in plaats van, zoals was beoogd, een jaar eerder, aldus Heldens. De stapel gezondheidsverklaringen, die in 2017 al hoger was dan de organisatie aankon, werd zo in 2018 ongekend hoog. “Veel mensen kregen vorig jaar al hoogte van de vertragingen, waardoor we gezondheidsverklaringen soms maanden eerder ontvingen dan normaal al nodig is”, legt Heldens uit.

Vooral 75-plussers die zich verplicht moeten laten testen voor het verlengen van hun rijbewijs ondervinden hinder. De uitslag van de beoordeling komt in veel gevallen pas na vier maanden, in plaats van de gebruikelijke vier weken.

Andere afdeling

Veel van de aanvragers kregen vervolgens ook te horen dat ze zich bij een andere afdeling moeten melden, waardoor een nieuwe, lange wachtperiode volgde. Om het CBR lucht te geven besloot het ministerie eerder dit jaar via een coulanceregeling al dat rijbewijzen van de 75-plussers zonder medische aantekening per 1 december automatisch met een jaar verlengd worden.

Vanwege de wachtlijsten staat het CBR sinds januari onder verscherpt toezicht van het ministerie van infrastructuur en waterstaat. De organisatie kampte de voorbije jaren met meer vertragingen. Zoals een tekort aan examinatoren, waardoor rijscholen hun klaargestoomde leerlingen de laatste jaren maanden moesten laten wachten op het rijexamen. Ook ontvangt het ministerie al tijden veel klachten over een povere bezetting bij de klantenservice en zijn er meer ICT-problemen.

Nadat de achterstanden voor de rijexamens begin dit jaar werden weggewerkt, diende zich met de uitpuilende gezondheidsverklaringen direct daarna een nieuw probleem aan. En dat verbaast Jos Post, voorzitter van de brancheorganisatie voor rijscholen LBKR niet. Hij noemt het CBR een ‘organisatie die al jaren achter de feiten aanloopt’. “Onze ervaring is dat het CBR geen overzicht heeft van interne problemen, en altijd moet anticiperen als het al te laat is. Dat komt volgens mij doordat er heel veel verschillende afdelingen zijn, terwijl de onderlinge communicatie slecht is.”

Het is aan de kersvers benoemde directeur Alexander Pechtold nu de taak om het CBR ‘door de moeilijke fase van medische beoordelingen te loodsen’, zoals de organisatie zelf meldt. Voormalig ProRail-directeur Pier Eringa heeft sinds deze week de taak om te onderzoeken waarom het al jaren misgaat bij het CBR. “Dat Pechtold is benoemd stemt ons wel hoopvol. Hij heeft veel bestuurlijke ervaring en dat is wat het CBR nu nodig heeft”, zegt Post.

Lees ook: 

CBR weer in de fout, dit keer met medische dossiers

Het CBR is voor de tweede keer in korte tijd in de problemen gekomen. Nu zijn medische dossiers op straat terechtgekomen.

Dank CBR, dat we maanden zonder rijbewijs zitten

75-jarige automobilisten moeten bij het CBR hun rijvaardigheid aantonen. Maar het CBR heeft het al jaren te druk. Door die wachtlijst zit haar man nu zonder rijbewijs, schrijft Helga van Muijen. En zij is van hem afhankelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden