Reportage Brugstremming Boskoop

Met 85 meter door een haakse bocht: vooral kalm blijven

De Domino manoeuvreert omzichtig op de Amsterdamse grachten. Beeld Maarten Hartman

De kapotte brug bij Boskoop brengt de Hollandse binnenvaart flink in de problemen. Trouw reist mee op de Domino, die nu ver om moet, dwars door Amsterdam.

Het tempo zakt van 6 naar 4 kilometer per uur: “Anders haal ik de bocht niet”, zegt schipper Michel Boers (50). Zijn vrouw en mede-schipper Gerranda (48) is buiten gaan staan: “Achter anderhalve meter, een halve meter op de paal”, geeft ze de vrije ruimte aan.

Deze bijna haakse bocht van Kattensloot naar Nassaukade in Amsterdam is lastig. “Want je kunt pas gaan keren als de hele 85 meter door de open brug heen is”, zegt Boers, terwijl hij bij een snelheid van 2,4 km de motor voorin aanzet om de draai te maken en de motor achter gebruikt om bij te sturen.

Vandaag vervoeren de schippers met hun Domino vanuit de containerhaven in Alphen aan de Rijn anderhalf miljoen flessen Heinekenbier naar de Amerikahaven in de hoofdstad. Vandaar gaat het bier eerst naar Antwerpen of Rotterdam en vandaar naar de VS en Canada. Boers: “Sommige schippers maken zich er druk om, maar ik vind het heel leuk om dwars door Amsterdam te gaan. Er is een hoop te zien.” Tuintjes, strandstoelen, vanaf het water vallen bijzondere plekjes veel beter op. “Wat is dat toch? Het lijkt wel een bijenkorf”, vraagt Boers, wijzend op een wormenhotel, waar bewoners bioafval in gooien voor compost.

De Domino kiest een ongebruikelijke route. Beeld Maarten Hartman

12 uur varen extra

Sinds de brug in Boskoop begin oktober op instorten bleek te staan, is het normale binnenvaartverkeer in Zuid-Holland gestremd. De route via de Gouwe naar Rotterdam en Antwerpen gaat nu via Schiphol en Amsterdam: 12 uur varen extra. Per dag gaan er volgens Waternet dertig extra container- en zandschepen door de stad, waarvoor steeds tien bruggen open moeten. Voor het langere wachten krijgen de Amsterdammers spektakel terug. Het is uniek dat zulke grote schepen zo vaak de stad doorkruisen.

Dankzij een speciale vergunning varen nog zeker tot 18 november schepen tot 90 meter lang en 9,5 meter breed buiten de spits door Amsterdam, waar dat normaal maximaal 80 bij 8,25 is. De blinkend gepoetste Domino – waarde 2 miljoen euro – heeft dertig containers in twee lagen aan boord, is 85 meter lang en 9,5 meter breed. Het past vooral tussen de open bruggen maar nét. Boers zit met zijn sokken op het radarscherm. Hij vaart op zicht, met vier mobiele camera’s en evenzovele buitenspiegels. Gerranda vaart net zo graag, maar de krappe stad laat ze liever aan haar man over.

Terwijl fietsers, scooterrijders en automobilisten ongeduldig voor de slagbomen staan te wachten, zegt hij: “Vooral kalm blijven en je niet laten opjagen. Want als het schip één kant op gaat trekken, zitten we zo tegen de kant aan.” Officieel mag een schipper 7,5 kilometer ‘hard’ in Amsterdam. Boers houdt het rustiger. “Als wij gas geven, trekken we zo de woonarken eruit. Of we zuigen ons tegen de grond aan.” Qua diepte is het ook uitkijken. De vergunning zegt dat een schip maximaal tot 2,10 m mag gaan. “Wij liggen nu 2 meter diep en hebben nog anderhalve meter eronder.”

Het containerschip past net langs de vele bruggen op de Amsterdamse grachten. Beeld Maarten Hartman

“Nu maar hopen dat niemand naar de wc gaat”

Zandschip Calibra ligt uit voorzorg aan de kant, tot Domino voorbij is. Het is niet eens halfvol geladen. “Dat kost ook geld.” De Domino wordt per dag ingehuurd dus zijn de extra kosten voor de huurder, terminal Alpherium. Dat heeft contracten met Heineken en Zeeman. Die huren momenteel meer vrachtwagens in. “Het komt de afdeling logistiek de oren uit.”

Wie zijn er verder aan boord? Paulie de papegaai van 65 jaar, een erfstuk dat al 19 jaar meevaart en lelijk kraait. Poes Souv, hondje Poemba, matroos Mareks uit Letland, die voorin woont. En deze week de twee Gerda’s (83 en 78), moeder en schoonmoeder. De één aan de sudoku, de ander aan het klaverjassen op de laptop. In het brughuisje van de Wiegbrug – inmiddels hotelkamer geworden – verschoont een vrouw de lakens. Boers geniet van dit soort tafereeltjes, alle mensen op de wal. Moeder Gerda: “Je bent gewoon een gluurder”.

Als de spoorbrug in zicht komt, laat Boers de hele stuurhut zakken. Direct erachter staat een eilandje, een monument, middenin het water. Dit is qua manoeuvreren met 85 meter het moeilijkste punt, straks op het IJ is het makkelijk tot in de haven. Boven de hut dendert een trein. “Nu maar hopen dat niemand naar de wc gaat.” ’s Zomers vaart de Domino met het bovenluik open: “Die spetters om je oren zijn echt niet lekker.” Na 7,5 uur varen blijkt het in de haven wachten geblazen. Pas uren later is Domino aan de beurt om te lossen en te laden. er ligt een zeeschip en dat gaat altijd voor. “Ze hebben er hier ineens 250 containers bij, dus de planning is heel ingewikkeld.”

Lees ook:

De enige hefbrug is dicht. Boskoop voelt zich ontwricht

Plots is de enige brug in Boskoop dicht. Mankementen aan de hefbrug werden te laat ontdekt, de problemen voor omwonenden stapelen zich op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden