Reportage Formule 1

Meer dan de helft van het asfalt op het circuit van Zandvoort wordt vervangen

Werkzaamheden op circuit Zandvoort, waar in 2020 de Dutch Grand Prix wordt gereden. Beeld REUTERS

De verbouwing aan circuit Zandvoort is ingrijpender dan tot nu bekend. Maar de bouw ligt op schema.

Met veertig kilometer per uur door de fameuze Tarzanbocht. Nu kan het nog. De oude Amerikaanse schoolbus vol schrijvende en fotograferende journalisten knort over wat straks het spannendste circuit van Europa moet worden, en stopt bij de majeure ingrepen.

Algemeen directeur Robert van Overdijk van het circuit benadrukt dat hij het vandaag nou eens níet wil hebben over de natuurvergunning en rechtszaken, waarmee zijn evenement tot nu toe het nieuws haalde. Tijdens deze toer ligt de focus op de plannen die in mei moeten leiden tot ‘het meest uitdagende circuit van Europa’, misschien wel van de wereld, voegt sportief directeur Jan Lammers toe.

Mocht er op het terrein nog een verdwaalde rugstreeppad hebben rondgehuppeld, dan is wel duidelijk dat deze definitief is begraven. De zandverplaatsingen zijn enorm. Zo wordt op twee plaatsen de baan compleet ondertunneld zodat de toeschouwers zich beter over het terrein kunnen begeven.

Er is Pfas boven de interventiewaarde gevonden

En de Italiaanse ontwerper Jarno Zaffelli van bureau Dromo heeft twee zogeheten kombochten getekend, legt hij uit. De Hugenholtzbocht en de laatste bocht voor de finish (de Arie Luyendijkbocht) hebben een schuine helling die 2,5 meter hoogteverschil kennen en daardoor een helling van 33 procent krijgen. De rijders kunnen in een trainingssimulatie van tevoren bepalen wat hun favoriete lijn door de bocht is en hoe zij anderen in deze kom kunnen inhalen.

Volgens Zaffelli worden op het parcours in totaal 104 grote en kleine ingrepen gedaan, en daarmee wordt Zandvoort niet opgeknapt, maar krijgt het feitelijk een geheel nieuwe baan. Meer dan de helft van het asfalt wordt vervangen. De baan moet breder, er komt een nieuw medisch centrum en de paddock, waar de garageboxen van de teams komen en ook de pits liggen, ondergaat een metamorfose. Verder worden overal langs het circuit extra tribunes gebouwd.

Volgens Rob Langenberg die het Mobiliteitsplan maandag presenteerde, is het circuit in staat 104.000 toeschouwers per dag te verwelkomen, mits deze gespreid komen én van andere vormen van vervoer gebruik maken. Een groot deel zal met de trein arriveren (tien treinen per uur), een ander deel met de fiets (en die bij Bloemendaal parkeren), weer een groep laat de auto ver buiten Zandvoort achter en neemt de pendelbus, terwijl een vierde hausse aan bezoekers de nacht al in Zandvoort doorbrengt en wandelend naar het circuit gaat.

Directeur Van Overdijk wil het dan wel niet over het milieu hebben, maar daar is weer een persbericht van de Stichting Duinbehoud. Er is Pfas boven de interventiewaarde gevonden en ernstige koperverontreiniging. De grondverplaatsingen mogen helemaal niet worden uitgevoerd, zeggen de milieubeschermers. Maar de provincie weigert volgens hen in te grijpen.

Lees ook:
‘Niet alles kan’ was het advies, maar de bouw bij Zandvoort wel

Het circuit Zandvoort kan gewoon beginnen met de werkzaamheden die de Formule-1-race in mei volgend jaar mogelijk moeten maken. Ook het tweede kort geding werd door de natuurorganisaties verloren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden