BrokstukkenVliegtuig

‘Ligging vliegveld Maastricht ongeschikt voor groot luchtverkeer’

Een deel van de motor is  in het Limburgse Meerssen ingeslagen in het dak van een auto. Beeld EPA
Een deel van de motor is in het Limburgse Meerssen ingeslagen in het dak van een auto.Beeld EPA

De ligging van Maastricht Aachen Airport (MAA) is volstrekt ongeschikt voor groot passagiers- of vrachtluchtverkeer. Bovendien is de luchthaven zo wanhopig op zoek naar klanten dat obscure maatschappijen worden aangetrokken met verouderde toestellen, die een duidelijk risico vormen. 

Dat stelt burgerinitiatief Alliantie Tegen uitbreiding MAA zondag. De groep bestaat uit allerlei natuur- en milieuclubs en mensen die zich hebben verenigd tegen de uitbreiding van het vliegveld.

De reactie komt nadat zaterdag een regen hete metalen brokstukken op het dorp Meerssen, vlakbij het vliegveld, was gevallen. Daardoor raakten een vrouw en een kind lichtgewond en werd veel schade aangericht aan auto’s en woningen. Oorzaak was een explosie en een daarop volgende brand in de linkermotor van een Boeing 747-400 van Longtail Aviation, die net van MAA was opgestegen met bestemming New York. Het vrachtvliegtuig maakte een noodlanding op het vliegveld in Luik.

Meer incidenten

Volgens de alliantie zijn er zowel in de gemeenten Beek als Meerssen “al zoveel incidenten geweest met losgevlogen dakpannen, dat het uitblijven van ernstige slachtoffers een wonder is”. Nog afgezien van de volgens de alliantie “enorme lawaaioverlast van grote vliegtuigen vlak boven de daken van onze huizen”.

Volgens de Alliantie is de Boeing 747 die zaterdag motorproblemen kreeg, een vijfdehands toestel dat dertig jaar oud is. De vliegmaatschappij Longtail Aviation die met het toestel vliegt, is volgens de Alliantie op Bermuda gevestigd. De Alliantie noemt Longtail een “avonturier” met drie verouderde vrachtvliegtuigen. “Longtail Aviation was ons in de afgelopen weken al als ‘nieuwe klant’ opgevallen vanwege het exceptionele lawaai van de oude Boeings. Maar het kan dus nog erger”, aldus de Alliantie.

Groeiverdienmodel

Volgens deze groep tegenstanders van de luchthaven werkt het groeiverdienmodel van MAA de risico’s in de hand. De Alliantie roept de provincie Limburg, eigenaar van het vliegveld, op zijn verantwoordelijkheid te nemen en de veiligheid en gezondheid van de bevolking rondom de luchthaven te beschermen.

“Wat er exact is gebeurd waardoor de motorbrand ontstond, is op dit moment nog niet duidelijk”, laat het vliegveld in een reactie weten. “De Onderzoeksraad en Luchtvaartpolitie doen hier onderzoek naar, waaraan wij en de luchtvaartmaatschappij onze volledige medewerking verlenen. Het heeft geen zin op deze onderzoeken vooruit te lopen door te speculeren.”

De provincie Limburg kon zondagochtend nog niet direct reageren.

Lees ook:

Vliegtuig verliest motoronderdelen bij Meerssen, twee lichtgewonden

Een vrachtvliegtuig dat zaterdagmiddag vertrok vanaf Maastricht Aachen Airport is na het opstijgen onderdelen van de motor verloren als gevolg van een explosie in een van de motoren. Dit meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden