Coronacrisis

KLM laat personeel met tijdelijk contract gaan

SITE en EDITIE artikel artikelpagina Nieuws typografie letter illustratie Beeld RV

Luchtvaartmaatschappij KLM neemt afscheid van personeel met een tijdelijk contract. Dat bevestigde KLM-baas Pieter Elbers na een bericht van cabinevakbond VNC. De bond heeft KLM er naar eigen zeggen niet van weten te overtuigen personeel aan boord te houden.

De maatschappij heeft volgens VNC KLM-breed besloten alle contracten voor bepaalde tijd niet te verlengen. Het gaat dan om de periode van 21 april tot en met 30 juni. "Aangezien er op dit moment geen werk is voor de jaarcontractanten en daar op korte termijn ook geen zicht op is, ziet KLM geen andere optie dan deze collega's te laten gaan", zegt VNC.

De bond is niet blij met de beslissing van KLM, ook gezien de nieuwe NOW-regeling, die bedoeld is voor behoud van werkgelegenheid. VNC had meer inzet verwacht om deze mensen tegemoet te komen. De bond heeft er bij KLM op aangedrongen dat het personeel waar nu afscheid van wordt genomen als eerste weer wordt benaderd als er weer werk te verdelen is.

Volgens Elbers wordt er zo correct mogelijk aan de regels voldaan. Hij benadrukt dat verder gekeken moet worden dan de termijn waar de NOW-regeling vooral voor bedoeld is. Hij denkt dat de impact van de coronacrisis nog wel enige tijd zal voortduren. Hij wijst er ook op dat KLM er alles aan doet om zo veel mogelijk werkgelegenheid te behouden in deze "ongekende crisis".

Volgens hem gaat het niet alleen om tijdelijke contracten, maar ook om de flexibele schil, zoals mensen die op interim-basis aan het werk zijn, tijdelijke projectleiders en uitzendkrachten. Ook zullen gepensioneerden niet worden vervangen. "We doen dit alles om grote reorganisaties en grootschalige ontslagen in de toekomst te voorkomen", aldus Elbers.

KLM had eerder al te kennen gegeven afscheid te nemen van 1500 tot 2000 werknemers, deels door natuurlijk verloop. Dat was onderdeel van een pakket maatregelen om de kosten te drukken om de crisis het hoofd te bieden. Deel van het pakket was ook de versnelde uitfasering van de iconische Boeing 747-toestellen, die relatief duur zijn in gebruik. KLM voert nog overleg met vakbonden voor regelingen wat betreft winstdelingen en andere ingrepen.

Lees ook:
KLM, de 100-jarige die zichzelf opnieuw moet uitvinden

De KLM is vorig jaar honderd jaar geworden. Nu de luchtvaart worstelt met het klimaatprobleem moet ‘de blauwe zwaan’ net creatief zijn om te overleven, net als vroeger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden