Pop-upredactieAlkmaar

Jacqueline Oud staat voor een duivels dilemma: moet ze haar winkelpand sluiten nu de webshop het zo goed doet?

Een medewerkster in de kledingwinkel aan de Laat van Jacqueline Oud. Beeld Olaf Kraak

De kinderkledingzaak van Jacqueline Oud aan de Alkmaarse Laat, waar Trouw deze week vertoeft, is op sterven na dood, terwijl haar webshop juist floreert. Nu staat ze voor het duivelse dilemma: wel of niet stoppen met de stenen winkel. 

Hangend over de toonbank lacht Jacqueline Oud even na sluitingstijd als een boer met kiespijn, als ze trots verzekert dat haar kinderkledingzaak Kixx Kidswear in twintig jaar tijd nog nooit een dagomzet van 0 euro draaide.

Maar meer dan een symbolische waarde heeft die prestatie niet, verzucht Oud (53) direct, want de 226 euro omzet van vandaag, of de 300 euro omzet van gisteren, bieden de winkel met vijf man personeel en een torenhoge huur in het centrum van Alkmaar bepaald geen houvast. Eigenlijk voelen dergelijke bedragen ook als helemaal niets.

En dan heeft de eenmanszaak na dagen van maar 12 euro omzet eerder deze crisis de stijgende lijn zelfs weer te pakken. “Toen verkochten we geloof ik alleen een paar speentjes”, zegt Oud. “We zien hooguit vijftien klanten per dag, als het meezit.”

Haar zaak halverwege de winkelstraat, verscholen achter een frietzaak, illustreert de penibele situatie van de Laat, of misschien wel van de gehele modebranche. Met onder meer Queens en Sandwich heeft al een aantal modezaken in de Alkmaarse Laat het loodje gelegd. Buitenshuis shoppen staat momenteel onderaan de lijstjes, weet Oud, terwijl stenen winkels al veel langer gebukt gaan onder een tanende omzet. Corona is de nekslag.

“Je denkt steeds dat je het dieptepunt bereikt, maar dan zakt het toch weer verder. Dan zie ik die omzet en denk ik: jongens, kom op man. Ik kan nog net het licht aan doen.”

De smalle voorzijde verbloemt de enorme winkeloppervlakte achterin de zaak. Aan de stellingen hangen merken als Scotch & Soda en Vingino. De kinderen lopen over glazen wanden waar treintjes onderdoor rijden. Ze kunnen kiezen uit paskamers van het sprookjesbos, kabouter Plop of een sportpaskamer met een ingelijst voetbalshirtje van FC Barcelona, gesigneerd door Lionel Messi.

‘Maar ja, ik had de zomercollectie net binnen’

Alles om onderscheidend te zijn, maar zelfs met behulp van de Argentijnse superster ontspringt Oud de coronadans niet. “We zijn vier dagen dicht geweest. Mijn meiden in de zaak maakten zich ook zorgen, de minister zegt niet voor niets dat we moeten binnenblijven. Maar ja, ik had net de zomercollectie binnen. De salarissen moeten worden betaald en het vakantiegeld komt eraan. Dus ik ging snel weer open, al levert dat niets op.”

Oud rekent voor dat haar zaak het voorbije jaar duizenden euro’s verlies draaide, toch oogt ze ontspannen. Dat heeft grotendeels te maken met de levensader van de kinderkledingwinkel: de webshop. Die floreert, met 26 personeelsleden op kantoor in Heerhugowaard. “Ik houd mijn winkel kunstmatig in leven met de inkomsten uit de webshop.”

Toen de winkel in 2006 nog op volle toeren draaide, en de boekhouder van verbazing achterover sloeg na het zien van de jaaromzetten, besloot Oud al dat het tijd was om online te verkopen. Dat bleek een gouden zet, na de crisis twee jaar later, en nu. “Ik hoorde via via iets over de mogelijkheid van een webshop. Ik had er natuurlijk de ballen verstand van, maar ik ging eens informeren en ik zag daar wel toekomst in.”

“We gingen op zaterdagochtend om acht uur live met twee meisjes in een oude loods, en om half negen hadden we al een factuur. Stonden we echt te springen van blijdschap.” Al snel moesten er werknemers bij en in de jaren die volgden, kantelde de weegschaal van de winkel en webshop steeds meer in het voordeel van die laatste.

Nu staat Oud voor een dilemma dat haar aan het hart gaat: wel of niet stoppen met de stenen bedrijfstak. Ze geeft het liever niet toe, maar de winkel is een blok aan het been van haar bedrijf geworden. “Ik houd het zo geen twee jaar meer vol. Maar het punt is dat mijn hart hier ligt, in de zaak. Ik word zo blij van een drukke zaterdag, met kinderen die vertellen over hun nieuwe knuffel of over school. Daar krijg ik zoveel energie van. Ik heb eigenlijk niets met online, ik ga hier door tot het echt niet meer kan.”

Deze week was de pop-upredactie van Trouw in de Alkmaarse Laat. Hoe krabbelt de langste winkelstraat (620 meter) van de stad op uit de coronacrisis? Veel steden in het land zijn niet zwaar getroffen door het virus, maar worden wel economisch hard geraakt. Hoe proberen winkeliers en ondernemers in Alkmaar (110.000 inwoners) het hoofd boven water te houden?

Lees ook:

‘Heel jammer dat we zo moeten beginnen’, verzucht de nieuwste ondernemer aan de Alkmaarse Laat

Het is treurnis troef in de Alkmaarse winkelstraat de Laat, waar Trouw deze week vertoeft. Maar er gloort hoop: Sevda Uluer start volgende week een nieuwe zaak, al baalt ze van de omstandigheden. “Als ik dit had geweten had ik het nooit gedaan.” 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden