Spoorwerkzaamheden

Inspectie wil kankerverwekkend materiaal van het spoor

Werkzaamheden aan het spoor rond Schiphol vorig jaar. Beeld ANP
Werkzaamheden aan het spoor rond Schiphol vorig jaar.Beeld ANP

De inspectie SZW wil dat ProRail stopt met het gebruik van kankerverwekkend bouwmateriaal.

ProRail en de aannemers die worden ingehuurd voor spoorwerkzaamheden moeten stoppen met het gebruik van stenen die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. Die eis stelt de Inspectie SZW, blijkt uit vertrouwelijke correspondentie die in het bezit is van tv-programma Zembla.

De inspectie zelf wil het nieuws niet bevestigen, omdat ze nooit mededelingen doet over lopende handhavingstrajecten. Volgens een woordvoerder van ProRail is die eis om volledig te stoppen met kwartshoudende stenen slechts een ‘tussenstand’. “Er loopt nog onderzoek, er lopen nog gesprekken.”

Overtreden van de wet

De inspectie-eis waarover die gesprekken nu gaan, houdt in dat kankerverwekkend bouwmateriaal per direct wordt uitgebannen in tunnels en rond stations. Binnen een jaar moet dat ook elders gebeurd zijn. Die eis volgt uit onderzoek dat de inspectie instelde na eerdere berichten van Zembla over te hoge concentraties kwartsstof. ProRail zou de wet overtreden door er als opdrachtgever niet voor te zorgen dat spoorwerkers genoeg beschermd worden.

In het inspectie-onderzoek werd onder meer gekeken naar werkzaamheden in de Schipholtunnel. Daar was sprake van uitgebreide voorzorgsmaatregelen om de verspreiding van stof tegen te gaan, maar desondanks liepen spoorwerkers risico’s, net als treinreizigers in de met de tunnel verbonden Schiphol Plaza.

‘Zonder gedegen onderzoek’

Zembla citeert ook uit de reactie van ProRail op de eis die de inspectie bij ProRail op tafel heeft gelegd. De spoorbeheerder noemt die ‘vergaand’ en stelt dat die is gebaseerd op slechts ‘een enkele inspectie en zonder gedegen eigen onderzoek’.

Volgens ProRail zijn er simpelweg niet genoeg kwartsloze stenen beschikbaar om al het werk aan het spoor uit te voeren. In de reactie die Zembla citeert wordt gesproken van ‘de mogelijke onmogelijkheid om überhaupt aan de eis te kunnen voldoen’ en wordt ook verwezen naar de ‘financiële impact’ van de inspectie-eis.

Een woordvoerder van ProRail laat weten dat TNO nog bezig is met onderzoek, in opdracht van ProRail zelf, naar de beste manier om het werken met stenen met kwartsstof terug te dringen en het werken ermee veiliger te maken. Ook de gesprekken met de inspectie daarover zijn nog niet afgerond. Spoorwerkers werken al met stofmaskers en de stenen worden goed nat gehouden, zegt hij.

‘Goede maatregelen’

De problemen met kwartsstof zijn al langer bekend. Al in 2008 constateerde de inspectie dat het risico van blootstelling eraan ‘onvoldoende wordt beheerst’ bij ProRail, schreven minister Wouter Koolmees (sociale zaken) en toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur) naar aanleiding van de Zembla-uitzending van april. Er zijn toen ‘goede maatregelen’ genomen.

Daarna zijn er volgens de twee bewindslieden bij de inspectie SZW geen meldingen meer ontvangen. De twee schreven pas ‘onlangs’ door ProRail op de hoogte gebracht te zijn van eerdere rapporten, uit 2010, 2018 en 2020. “ProRail is overigens niet verplicht om dit soort onderzoeken te melden bij de Inspectie SZW.”

Lees ook:

‘Spoorwerkers al jaren blootgesteld aan kankerverwekkende stof’, grote zorgen bij vakbonden

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid doet onderzoek naar spoorwerkers die zouden worden blootgesteld aan te hoge concentraties gevaarlijke kwartsstof. Vakbonden CNV en FNV zijn bezorgd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden