Nieuws Onderwijs

In ruil voor meer uitdagende taken willen leraren best wat meer werken

Beeld Trouw

Een deel van de leraren is bereid meer te werken en zo de tekorten te lenigen. In ruil voor meer loon en uitdagender taken.

Meer tijd voor persoonlijke ontwikkeling, en meer loon. Dat zijn de belangrijkste redenen voor basisschoolleraren om meer te gaan werken, blijkt uit een enquête van het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs (PO) dat aan 900 leerkrachten heeft gevraagd of ze meer uren willen draaien, en zo ja, onder welke voorwaarden.

Als alle leraren een dag per week meer zouden werken, zou het lerarentekort zijn opgelost. Dat tekort loopt nu snel op. Dit jaar gaat het om 1700 voltijds banen. In 2024 kunnen dat er ruim 4880 zijn.

Krijgen ze interessante extra taken dan is één op de vijf leerkrachten bereid meer uren te werken. “Leraren willen meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en innovatieve taken zoals het ontwikkelen van lesmateriaal”, zegt Ton Groot Zwaaftink, voorzitter van het Arbeidsmarktplatform PO. “Extra uren draaien zou dus niet automatisch meer lesuren moeten betekenen.”

Vraag je niks, los je ook niks op

Het onderzoek toont aan dat leerkrachten relatief weinig, in 33 procent gevallen, gevraagd wordt om meer werken. Groot Zwaaftink: “Scholen moeten met leerkrachten gaan praten als ze hen willen stimuleren om meer te werken. Uit die gesprekken kunnen innovatieve oplossingen uitkomen. Denk aan het omscholen van een onderwijsassistente tot leerkracht. Als je niets vraagt, kun je ook niets oplossen.”

Ook meer loon kan voor een leerkracht reden zijn meer lesuren te draaien. Als ze er financieel op vooruitgaan, overweegt één op de drie leerkrachten een dag extra te werken.

De lonen van leerkrachten stegen vorig jaar met 2,5 procent, na langdurige protesten. Maar het is volgens het basis- en voortgezet onderwijs niet genoeg. Zij vroegen onderwijsminister Arie Slob onlangs om een ‘noodpakket’ van 423,5 miljoen voor het verminderen van de werkdruk en betere lonen.

Ruim de helft van de leraren zegt bij voorbaat niet meer uren te willen werken. Minister Slob roept scholen op leerkrachten te stimuleren meer uren voor de klas te staan. Groot Zwaaftink: “Dit zal een langdurig proces zijn. De scholen moeten ruimte krijgen voor innovatieve maatregelen, met aandacht voor de noden van de leerkrachten: loonsverhoging, verrijkende taken en een goede werk-privé-balans.”

Lees ook: 

Deeltijddocent kan lerarentekort oplossen

Met een dag in de week extra kunnen de deeltijdleraren vierduizend banen vullen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden