Huizenmarkt

Huizenprijzen in Nederland weer wat harder omhoog

Een makelaar plakt een sticker verkocht op een verkoopbord. Beeld ANP

De huizenprijzen in Nederland zijn in maart weer wat sneller gestegen in vergelijking met de maanden ervoor. Gemiddeld kostte een woning 7 procent meer dan in maart 2019, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Sinds juli vorig jaar gingen de prijzen niet meer zo hard omhoog.

Ook het aantal verkochte woningen steeg flink. Het Kadaster registreerde 18.627 woningen die een nieuwe eigenaar kregen in maart. Dat zijn er haast 11 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. In het eerste kwartaal werden er 51.579 woningen verkocht, wat bijna 9 procent meer is dan in 2019.

De prijzen stegen in de provincie Groningen in de eerste drie maanden van het jaar het hardst, met een stijging van ruim 9 procent. In Noord-Holland gingen de huizenprijzen met 5,4 procent het minst omhoog. Van de grote steden gingen de prijzen in Utrecht het sterkst omhoog en die in Amsterdam het minst hard.

Coronacrisis zorgt voor recorddaling consumentenvertrouwen

Hoewel de huizenprijzen stijgen, is het vertrouwen van Nederlandse consumenten in april juist in een recordtempo verslechterd. Door het nieuwe coronavirus zijn huishoudens pessimistischer over het economisch klimaat en minder bereid tot kopen, meldt het CBS.

April is de eerste volle maand waarin maatregelen tegen de het nieuwe coronavirus van kracht zijn met sluitingen van bijvoorbeeld horecagelegenheden en kappers. Die ontwikkelingen hebben ook hun weerslag op het vertrouwen bij Nederlandse huishoudens. Het CBS vroeg consumenten onder andere naar hun oordeel over de economie in de volgende twaalf maanden. Nog nooit waren ze daarover zo negatief als in april. Het vorige dieptepunt was in november 2011, tijdens de eurocrisis.

Ook over hun eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden zijn consumenten veel pessimistischer geworden. Daardoor is ook de bereidheid om aankopen te doen in recordtempo afgenomen. Daarbij spelen zorgen over de werkgelegenheid een grote rol. Het overgrote merendeel van de ondervraagde consumenten verwacht dat de komende maanden meer mensen werkloos raken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden