Goedemorgen

Het laatste echte massamedium dat maar blijft groeien: de billboard

In een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door Google en Facebook, blijft één traditioneel medium koppig groeien: de billboard.

In 2020 zullen adverteerders voor het eerst meer uitgeven aan buitenreclame dan aan advertenties in kranten, zegt The Financial Times. Om er een getal op te plakken: posters op muren en andere ‘straatmeubelen’ gaan wereldwijd 40,6 miljard dollar binnenhalen, kranten een tiende minder. Jaarlijks groeit de omzet van buitenreclame tussen de 2,5 en 4 procent. William Eccleshare, CEO van buitenreclamebedrijf Clear Channel, noemt de billboard ‘het laatste echte massamedium’. Gezien de fragmentatie van het medialandschap zou hij weleens gelijk kunnen hebben.

Een billboard met popster Justin Bieber voor ondergoed van Calvin Klein. Beeld Photo News

De afgelopen twintig jaar heeft internet veel media behoorlijk versplinterd en de reclamewereld op zijn kop gezet. Algoritmes personaliseren alles: van nieuws en zoekresultaten tot muziek en tv-series. Als deze trend doorzet, is het de vraag of we genoeg gedeelde cultuur overhouden voor een gesprek bij de koffieautomaat – althans, buiten het seizoen van ‘Boer zoekt vrouw’.

Gelukkig is daar de billboard: die trekt mensen uit hun bubbels. Megaposters, waarneembaar voor iedereen ongeacht geloof, leeftijd, gender et cetera. En het lijkt erop dat de digitalisering hier eerder helpt dan hindert. De groei van billboardinkomsten zit vooral in digitale posters, en Apple en Netflix behoren tot de grote billboardadverteerders van deze tijd, aldus The Financial Times. 

Buitenreclame heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot winkelborden in het oude Egypte en routebeschrijvingen naar bordelen in het Romeinse Rijk, en het lijkt er niet op dat het medium binnenkort zal verdwijnen. Zo dient de billboard ter illustratie van het zogeheten Lindy-effect: hoe langer een idee of technologie al bestaat, hoe groter de aannemelijkheid dat het nog lang blijft bestaan.

Lees ook:

Hoort een billboard voor een sekssite op de openbare weg?

Grote billboards voor de website webcamsex.nl stuiten opnieuw op weerstand. Vorig jaar werd de site op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie voor een advertentie met een halfnaakt pornomodel. Een iets minder pikante advertentie kon volgens de Commissie wel door de beugel. Maar de klachten blijven komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden