ReportageBusstation Maastricht

Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Het nieuwe busstation achter het NS-station van Maastricht.Beeld Merlin Daleman

Maastricht heeft het eerste internationale busstation in Nederland waarbij de vervoerders zelf de exploitatie bekostigen. Dat is het geld waard, want nu komen de bussen wel aan op de best denkbare locatie in de stad.

Aan het einde van de ochtend kleurt de Meerssenerweg oranje/groen. Het is een van de piekmomenten op het nieuwe internationale busstation, waarbij je de kenmerkende bussen van de hoofdgebruiker van verre ziet staan. Terwijl aan de andere kant van een hek de NS-treinen ‘doodlopen’ op het kopstation van Maastricht, kunnen reizigers vanaf de achterkant van het station eenvoudig de andere kant van de nabijgelegen grenzen bereiken. Keulen, Düsseldorf, Brussel en ook Parijs: afgelopen jaar reisden - andere vervoerders dan Flixbus meegerekend - zo’n 100.000 reizigers met de bus van en naar Maastricht. En dat zullen er in 2020 weer meer worden, want het aantal diensten loopt elk jaar op.

Maastricht is trots

Het nieuwe busstation is sinds een week in gebruik en Maastricht is er trots op. Hij is er namelijk gekomen dankzij de samenwerking met busmaatschappijen. Voor elke bus die hier stopt, betaalt de desbetreffende vervoerder zeven euro. Dat geld gebruikt de gemeente om de locatie te onderhouden. Er staan bushokjes, nieuw aangelegde beplanting moet voor voldoende groen zorgen en verlichting en camera’s vergroten het veiligheidsgevoel. “Juridisch gezien zouden we daar misschien niet voor hoeven betalen, maar zo creëren we wel een fijne plek voor onze reizigers”, zegt Jesper Vis, Benelux-directeur van Flixbus. En misschien net zo belangrijk: dankzij de samenwerking heeft hij het voor elkaar gekregen dat zijn bussen op een A-locatie stoppen.

Toen de internationale lijnbussen tot enkele jaren geleden nog aan de voorkant van het Maastrichtse station stopten, bestond er nog geen enkele reden om over een apart busstation na te denken. Eén, misschien twee bussen per dag mengden zich toen nog gewoon met het reguliere stads- en streekvervoer. Maar de markt voor internationale busreizen is in een paar jaar tijd een serieuze geworden. Tegenwoordig doen dagelijks enkele tientallen bussen Maastricht aan. Aan de voorkant is geen plaats meer, voor de afgelopen twee jaar werd een noodoplossing bedacht. Nu keren de bussen terug bij het station, zij het aan de andere kant.

Vaak verrast

“Gemeenten zijn vaak verrast door de snelle groei van deze markt”, zegt Vis terwijl de bus uit Parijs zojuist aankomt. “Daardoor hebben we nog niet overal de faciliteiten die we zouden willen. Per stad zijn de uitgangspunten ook anders. Idealiter komen onze bussen in elke stad aan op het centraal station. Maastricht heeft dezelfde intentie, want dit is een stad die de toeristen welkom heet. Maar Amsterdam wordt zo overspoeld dat ze ze liever de stad uit willen. We gebruiken daar de terminal op Sloterdijk, al bereikt die nu zijn limiet. Maar ontwikkelingen gaan langzaam.”

In Maastricht ziet het stadsbestuur de toeristen inderdaad graag komen, zegt mobiliteitswethouder Gert-Jan Krabbendam. "We willen een internationaal knooppunt worden op het gebied van openbaar vervoer. Tegelijkertijd is het stationsgebied krap. De gemeente en provincie hebben daarom geïnvesteerd in deze plek aan de achterkant, maar het is mooi dat de vervoerders betalen voor het onderhoud. Het is een unieke samenwerking. Zo blijft het ook in de toekomst een mooie plek om aan te komen en te vertrekken."
In sommige andere landen is het al gebruikelijk dat busmaatschappijen meebetalen aan de inrichting van internationale terminals. Vis: “Zeker in Duitsland, daar zijn we dan ook veel groter. Sommige zijn net mini-vliegveldjes, met alle benodigde faciliteiten. Zo ver zijn we hier nog niet, maar voor nu is het goed.”

Lees ook:

FlixBus mikt op schaalvergroting in strijd om lange busrit

Busbedrijf FlixBus staat op het punt concurrent Eurolines over te nemen. De partijen zijn in onderhandeling, zo maakte FlixBus bekend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden