Verkeersboetes

Hardrijders opgelet: ook op de N-wegen komen trajectcontroles

Een verkeersbord langs de provinciale weg N414 waarschuwt bestuurders voor de nieuwe trajectcontrole. Tussen Eembrugge en Bunschoten-Spakenburg is de eerste regionale trajectcontrole ingevoerd.Beeld ANP

Hardrijders zijn gewaarschuwd: dit jaar krijgen ook provinciale wegen trajectcontroles. 

Eenzaam staan de hoge palen met de snelheidscamera’s langs de N414 tussen de weilanden. Wie hier sinds maandag harder rijdt dan de toegestane 80 km per uur, kan binnen enkele dagen een bon op de mat verwachten.

Hier is nu trajectcontrole in werking gesteld. Op deze provinciale weg tussen Eembrugge en Bunschoten waren sinds 2012 veertien ongelukken, waarbij een dode en vijf gewonden zijn gevallen. “De weg stond bij ons bekend als één waar vaak hard gereden werd”, vertelt woordvoerder Jantine Hartman van de gemeente Baarn, waar Eembrugge onder valt. “Vanwege de verkeersveiligheid is Baarn heel blij met deze maatregel.”

“Uit metingen is gebleken dat 65 procent van de bestuurders op deze weg harder rijdt dan 80 kilometer per uur”, zegt Achilles Damen, persofficier Verkeer van het Openbaar Ministerie. “Dat is hier gevaarlijk, omdat er verschillende afslagen zijn naar landbouwpercelen en een manege. Ook zit er een aantal listige bochten in. Dat zorgt voor grote snelheidsverschillen en mensen weten vaak niet dat ook een beetje te hard rijden een veel langere remweg betekent”, aldus Damen.

De pakkans is 100 procent

Bij een trajectcontrole wordt via camera’s gemeten hoe lang een auto over een bepaalde afstand doet, waarna de gemiddelde snelheid door de computer wordt berekend. Bij overtreding van de toegestane snelheid krijgt de automobilist een boete thuis. Het systeem staat dag en nacht aan en de pakkans is 100 procent.

Trajectcontroles waren toe nu toe beperkt tot de snelwegen. Omdat ongeveer 20 procent van de dodelijke ongelukken plaatsvindt op 80-kilometerwegen, is besloten dit type controles ook op provinciale wegen in te voeren.

Het gaat om in totaal twintig wegvakken in het hele land waarop de apparatuur eind dit jaar in bedrijf moet zijn. Eigenlijk had het OM alle nieuwe controles vorig jaar al operationeel willen hebben, maar technische problemen als stroomvoorziening vertraagden de planning.

“Enkele andere staan wel al aan, maar zijn nog niet uitgetest, zoals bij Eerbeek en Arnhem. Daar worden nu nog geen boetes opgelegd”, aldus persofficier Damen. “We zien wel dat daar de snelheid daalt. Dat is natuurlijk al winst.”

Lees ook: 

Terug naar honderd kilometer per uur? ‘Doe het niet’

De snelheidslimiet gaat overdag terug van 130 naar 100 kilometer per uur op alle rijkswegen, besloot het kabinet in november 2019. “Doe het niet”, zegt de verkeerspsycholoog.

Ambitieus kabinetsplan: geen verkeersslachtoffers meer

De daling in het aantal verkeersslachtoffers stagneert. Het kabinet kondigde eind 2018 aan dat het samen met provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties de verkeersveiligheid wil verbeteren. Het nieuwe streven is nul verkeersslachtoffers

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden