Ambitie kabinet

Halvering verkeersslachtoffers in 2030 lijkt onmogelijk

Toeristen rijden op gehuurde e-fatbikes achter het Centraal Station. Een helm doet men niet aan.  Beeld ANP / Mariette Carstens
Toeristen rijden op gehuurde e-fatbikes achter het Centraal Station. Een helm doet men niet aan.Beeld ANP / Mariette Carstens

Ook mét extra veiligheidsmaatregelen lijkt een halvering van het aantal verkeersslachtoffers, een ambitie van het kabinet, buiten bereik.

Johan van Heerde

Een forse reductie van het aantal slachtoffers is wel haalbaar. Dat concludeert het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na onderzoek in opdracht van het kabinet.

In reactie op de studie maakte minister Mark Harbers (infrastructuur) bekend dat het kabinet 50 miljoen euro uittrekt om de veiligheid van fietsers te verbeteren. Hierbij mikt het kabinet op vier punten: de bescherming van ouderen, het voorkomen van enkelvoudige ongevallen, het beveiligen van de school- en sportomgeving en het oplossen van de gevaarlijke drukte op fietspaden, die worden gebruikt door allerlei verschillende voertuigen met verschillende snelheden.

Cruciale maatregelen

Die maatregelen zijn cruciaal, blijkt ook uit het onderzoek van het SWOV, omdat bijna 70 procent van de ernstig gewonden en meer dan een derde van de doden in het verkeer een fietser betreft. De verwachting is dat het aantal fietsslachtoffers de komende jaren alleen maar toeneemt, omdat het aantal (oudere) fietsers doorgroeit. Wat hiertegen zou helpen is het terugbrengen van de maximale snelheid in de bebouwde kom en het verplichten van een fietshelm.

Nederland bungelt onderaan in Europese verkeersveiligheidslijstjes. Buurlanden zoals België en Duitsland presteren duidelijk beter met grote afnames van het aantal verkeersdoden. Mede om die reden committeerde het kabinet zich aan een motie van kamerlid Jaco Geurts om het aantal verkeersslachtoffers te halveren.

Bij het voorspellen van het aantal slachtoffers kampt het SWOV met een onzekerheid: door de coronapandemie zijn de trends verstoord.

Bij een blijvend coronaeffect daalt het aantal verkeersdoden in 2030 naar 480, ten opzichte van 661 in 2019. Maar de prognose is dat het aantal ernstig verkeersgewonden alsnog forst stijgt van 6900 in 2019 naar 8400 in 2030. Als het effect van corona tijdelijk was verwacht het SWOV dat het aantal verkeersdoden zelfs stijgt naar 810. Afhankelijk van maatregelen van het kabinet zijn deze cijfers (fors) naar beneden te brengen. Maar in iedere berekening is een halvering van het aantal slachtoffers in 2030 te ambitieus.

Lees ook:

Fietsersbond waarschuwt voor gevaar scheurende fatbikes

Fatbikes en andere opgevoerde elektrische fietsen kapen het fietspad. Nu een landelijke helmplicht nadert voor snorfietsers, is een krachtige e-bike een sluiproute om toch te blijven scheuren zonder helm. De Fietsersbond maakt zich grote zorgen over veiligheid.

Flitsbezorgers zorgen voor drukte op het fietspad. ‘Het is een puzzel die we met z’n allen moeten leggen’

Fietsers die binnen tien minuten boodschappen aan huis bezorgen, vergroten de drukte op straat. Wen er maar aan, zeggen twee adviesbureaus. En zoek samen naar oplossingen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden