Binnenvaart

Gronings brugdeel wordt verwijderd na aanvaring door Duits vrachtschip

De Gerrit Krolbrug na de aanvaring op zaterdag. Beeld EPA
De Gerrit Krolbrug na de aanvaring op zaterdag.Beeld EPA

In Groningen is Rijkswaterstaat zondagochtend begonnen met het weghalen van het aangevaren deel van de Gerrit Krolbrug. Eerder dit weekeinde voer er een Duits vrachtschip tegen aan. De binnenvaartsector pleit voor veranderingen om het aantal aanvaringen terug te dringen.

De brug raakte zwaar beschadigd en is niet meer te bedienen. Door de aanvaring hangt de brug scheef in het draaischarnier en het stoplicht is afgebroken. De brug is afgesloten voor zowel fietsers, voetgangers als scheepvaart. Ongeveer twintig schepen liggen te wachten om door te kunnen.

Zaterdagavond begon Rijkswaterstaat al met voorbereidingen om het aangevaren brugdeel uit de vaarweg te verwijderen. Er worden twee kranen aan beide zijden van de brug gezet, zodat het brugdeel opgetild kan worden. Het wordt dan eerst op een ponton gehesen. Hoe lang de hele operatie gaat duren is onduidelijk.

De schipper van het Duitse vachtschip, een 59-jarige man uit Tsjechië, was niet onder invloed van alcohol of drugs tijdens de aanvaring, zo werd zaterdag al duidelijk. Het schip was technisch en in orde. De schipper is wel aangehouden en verhoord. Vooralsnog is alleen proces-verbaal opgemaakt wegens ‘geen goed zeemanschap’.

De Gerrit Krolbrug is zwaar beschadigd na een aanvaring door een vrachtschip. Beeld ANP
De Gerrit Krolbrug is zwaar beschadigd na een aanvaring door een vrachtschip.Beeld ANP

Gemiddeld een keer per week vindt er een aanvaring plaats tussen twee binnenvaartschepen. Bijna de helft van die aanvaringen komt door communicatieproblemen, doordat schippers niet dezelfde taal spreken. In de binnenvaart geldt nu geen uniforme voertaal. De branchevereniging en verkeersleiders laten aan KRO-NCRV’s Pointer weten dat zij voorstander zijn van het invoeren van Engels als officiële voertaal.

Brancheorganisatie BLN Schuttevaer vindt dat er iets moet veranderen om het groeiend aantal aanvaringen tegen te gaan. Beleidsadviseur Bas Struyk tegen Pointer: “Er zijn steeds meer gemengde bemanningen. Engels als officiële voertaal zal een bijdrage leveren aan de veiligheid. Het sluit beter aan op de praktijk.”

Lees ook:

Hopelijk trekt bier de binnenvaartsector over de streep om op batterijen te gaan varen

Als auto’s via laadpalen kunnen worden opgeladen, waarom binnenvaartschepen dan niet? Een deze week opgericht consortium van bedrijven wil laadstations voor elektrische binnenvaart opzetten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden