Autoluwe stad

Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Amsterdam

Wie Amsterdam per auto wil bezoeken, krijgt het nog moeilijker. Maar wie met openbaar vervoer komt, wordt beloond. Dat blijkt uit de nieuwe Autoluwe Agenda van de hoofdstad.

Die nota is de uitkomst van veel overleg met inwoners. Die hebben opvallend weinig zelf een auto (24%) en verplaatsen zich steeds vaker per fiets en te voet (59%). Bezoekers komen nog het meest met de auto (46%). Om de groeiende stad leefbaar te houden en schonere lucht te krijgen, wil wethouder Sharon Dijksma (verkeer) dat patroon doorbreken.

Dat doet zij door kinderen tot 12 jaar op woensdag en in het weekend gratis openbaar vervoer aan te bieden. Er komen meer P+R-plekken aan de rand van de stad, waar iedereen die met het OV verder gaat voor een euro kan parkeren. Voor de Amsterdammers moet het OV eveneens aantrekkelijker worden. Frequenter rijden moet zorgen voor ‘spoorboekloos reizen’ in de stad. Er komen voor het eerst, als proef, nachtmetro’s in het weekend, en metrostations krijgen OV-fietsen.

Omdat auto’s onevenredig veel plaats innemen, en meestal stilstaan, wil de coalitie autogebruik en -bezit verder ontmoedigen. Dat moet meer ruimte opleveren voor groen, voetgangers, fietsers en kinderen. Zo wordt in vijftien straten meer ruimte voor voetgangers gemaakt en komen er meer fietsstraten, waar auto’s ‘te gast’ zijn. In dertien buurten wordt de verkeerscirculatie onderzocht, als aanloop naar éénrichtingsverkeer op wat grotere straten.

Een baanbrekende proef is een wekenlange ‘knip’ voor auto’s op de Weesperstraat (de drukke noord-zuidas dwars door de stad voor auto’s) om doorgaand verkeer tegen te gaan. Het leeg rondjes rijden door de zevenduizend taxi’s in de stad wil de wethouder belemmeren met een digitaal toegangssysteem voor het stadshart. Daarnaast wordt het gebied met een succesvol nachtelijk inrijverbod uitgebreid tot de hele overbelaste Wallen.

In de pijplijn zitten verder plannen om de dagelijkse 625 touringcars en 31.000 bestel- en vrachtauto’s te reguleren en voor de talloze nieuwe elektrische voertuigen regels te bedenken.

Lees ook:

Amsterdam wil 11.200 parkeerplaatsen opheffen. In Oost probeerden ze het een maand uit. 

Bakken van vijf bij twee meter vol bloemen en planten hebben in en rond de Amsterdamse Gijsbrecht van Aemstelstraat vijftig parkeerplaatsen bezet. De groenbakken wisselen af met een enkele auto en fietsenrekken. De stoepen zijn fietsvrij. De transformatie geeft ruimte en rust.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden