Rapport

Examenfraude, slechte instructeurs: de kwaliteit van rijlessen schiet flink tekort

null Beeld ANP
Beeld ANP

Een hogere kwaliteit van rijopleidingen en een strenge aanpak van misstanden bij rijscholen. Dat moet de opdracht worden van een nieuw instituut Autorijonderwijs, schrijft Emile Roemer in zijn rapport over de rijschoolbranche.

De kwaliteit van rijopleidingen schiet flink tekort. Een nieuw op te richten Curriculumcommissie Autorijonderwijs (CCA) gaat onder meer eisen stellen aan rijlessen, en zo nodig slecht presenterende en malafide rijscholen uit de branche weren.

Dat adviseert Emile Roemer in een woensdag uitgebracht rapport. Op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen deed hij onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van de rijschoolbranche. De branche kampt namelijk al jaren met misstanden, waaronder examenfraude, slechte instructeurs en financieel wanbeleid. Ook zijn beginnende bestuurders vaker betrokken bij verkeersongevallen.

Geen eisen aan rijopleiding

Op dit moment gelden geen eisen aan de inhoud, duur en vorm van de rijopleiding. Dat geldt enkel voor de examens, waarmee Nederland een ‘examen-gestuurd systeem’ heeft. Dat moet anders, vindt Roemer. Leerlingen moeten volgens een leerplan en met tussentijdse toetsen rijonderwijs krijgen, waardoor het halen van het examen niet meer alleen een momentopname is.

“De kwaliteit van het rijonderwijs in Nederland schiet flink tekort ”, vindt Roemer. Dat komt omdat er geen standaard is waaraan rijscholen moeten voldoen. “Daar zijn leerlingen, rijscholen en weggebruikers de dupe van. Wat mij betreft gaan de rijscholen, het CBR en het nieuwe kabinet hier zo snel mogelijk mee aan de slag.”

Rijscholen moeten zich straks inschrijven in een speciaal register, als het aan Roemer ligt. Hij wil dat de CCA een bevoegdheid krijgt om slecht presterende rijscholen te weren. Ook wordt er een klachtenregeling en garantiefonds opgezet om leerlingen te beschermen tegen malafide rijschoolhouders.

Het effect van de voorgestelde maatregelen is dat de rijlessen duurder kunnen worden. Dat komt vooral omdat er door strengere regels minder rijscholen overblijven, en concurrentie afneemt ten koste van kwaliteit. “Maar door betere kwaliteit hebben leerlingen minder lessen nodig en hoeven zij minder vaak eindexamen te doen”, stelt Roemer.

Niet alle rijscholen betrouwbaar

Alexander Pechtold, directeur van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), noemt de adviezen een ‘langgekoesterde wens’. “De rijscholen zijn te veel als een verdienmodel gezien”, vindt hij. Een verbetering van de opleiding is volgens Pechtold van groot belang. “Al jaren zijn de slagingspercentages van onze examens rond de 50 procent. Dat zit echt in de opleiding.”

Volgens Jos Post, voorzitter van de Landelijke Beroepsvereniging Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche, gaat de consument veel merken als alle adviezen worden doorgevoerd. “De consument wordt er uiteindelijk alleen maar beter van”, stelt hij. Ook Post ziet dat lang niet alle rijscholen betrouwbaar zijn. “Neem rijschoolhouders die zomaar failliet gaan of met de noorderzon vertrekken. Daar komt straks een veel betere controle op.”

Volgens Post is het logisch dat rijlessen duurder worden, omdat – vooral in de randstad – consumenten volgens hem zijn verwend met ‘te lage prijzen’. Hij zegt dat sommige rijschoolhouders nauwelijks rondkomen. “Het zal duurder worden, dat ga ik niet ontkennen. Maar het rijbewijs en de opleiding zijn voor het leven, dat moet je wel een beetje nuanceren.”

Het optuigen van de nieuwe commissie en diens uitvoeringsorganisatie gaat minstens 5,6 miljoen euro kosten en zou bij het overnemen van dit advies binnen drie tot vier jaar operationeel moeten zijn.

Lees ook:
Alexander Pechtold mag problemen bij CBR gaan oplossen

Voormalig D66-leider Alexander Pechtold werd vorig jaar november aangesteld als directeur bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden