Treinen

Er is te weinig elektriciteit voor het spoor, zegt ProRail

Beeld ANP

ProRail luidt de noodklok over een stroomtekort op het spoor: op een aantal baanvakken kunnen door te weinig elektriciteit niet nog meer treinen gaan rijden. 

Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding om met nieuwe of langere treinen te gaan rijden, waarschuwt de spoorbeheerder.

Het spoor kent meer dan zestig knelpunten, zo blijkt uit een inventarisatie van ProRail. Daar kan zonder extra maatregelen de treindienst niet worden uitgebreid of vernieuwd. De spoorbeheerder verwijst onder meer naar Zandvoort, waar volgend jaar mei de Formule 1-race wordt verreden. Om de bezoekersstroom aan te kunnen, moeten meer treinen gaan rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Maar dat kan niet: de energievoorziening is berekend op hooguit vier treinen per uur., zegt de spoorbeheerder.

Om het probleem structureel aan te pakken pleit ProRail voor meer of grotere transformatoren, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. De spanning op de bovenleiding moet worden opgeschroefd van 1500 naar 3000 volt. "De 1500 volt dateert uit de jaren 20 van de vorige eeuw", zegt vertrekkend ProRail-topman Pier Eringa in het AD.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden