Een conducteur met de oude fluit.

E-fluit

Elektronische fluit voor hoofdconducteurs NS vanwege corona

Een conducteur met de oude fluit.Beeld ANP

NS vervangt het mondfluitje van de hoofdconducteurs voor een elektronisch exemplaar. Door de coronacrisis moeten conducteurs in de treinen verplicht gelaatsbescherming dragen en dat maakt fluiten erg onhandig.

In het buitenland werden al elektronische fluitjes gebruikt en daarmee is NS ook gaan testen. De e-fluitjes produceren volgens het spoorbedrijf behoorlijk wat geluid, maar als de conducteur vanuit de hand en voor de borst fluit, komt het geluid wat minder hard binnen dan de ouderwetse fluit.

Het was eigenlijk de bedoeling om de fluitjes al in juni te hebben, maar de levering werd vertraagd door de internationale coronamaatregelen. Begin juni was er een beperkte hoeveelheid beschikbaar die eerst werden uitgereikt aan de trainmanagers op de internationale treinen. Daarnaast kregen enkele hoofdconducteurs een fluit om te testen. NS heeft nu alle fluitjes binnen en verspreidt ze over de ruim 3000 hoofdconducteurs van NS.

Fluiten is bij wet verplicht voordat een trein vertrekt. De intercity's hebben echter een 'sluipfluit'. Er klinkt een fluitsignaal als de deuren sluiten. Toch fluiten veel collega's dan ook nog zelf, aldus NS.

Lees ook:

Verplichte mondkapjes in het ov: ‘Voel je de ziekte? Voel je de pandemie?’

Vrijwel alle reizigers droegen maandag in de trein het verplichte mondkapje. Al is het wel wat onwennig en fysiek ongemakkelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden