Drugs

Drugstesten vertekenen de cijfers over het aantal verkeersdoden

Beeld ANP

Nieuwe drugstesten vertekenen de cijfers over de toename in het aantal verkeersdoden door bestuurders onder invloed.

Is het aantal alcoholdoden inderdaad zo veel gestegen?

Donderdag meldde de NOS dat het aantal alcoholdoden in het verkeer meer dan verdubbeld is. Maar volgens politiewoordvoerder Wendy Gehrmann kun je dat uit de cijfers van de NOS niet concluderen. In de eerste plaats gaat het niet alleen om cijfers over alcoholgebruik, maar ook om drugs. De politie denkt dat de verklaring voor de hogere cijfers bij de manier van het opsporen van drugsgebruik ligt. Sinds 2017 gebruiken ze een speekseltest waarmee het makkelijker is om te achterhalen of iemand na drugsgebruik achter het stuur zit. Volgens transportdeskundige Bert van Wee, klinkt die verklaring geloofwaardig. “Ik zie geen enkele maatschappelijke ontwikkeling die een stijging kan verklaren.’’

Hoe werkt zo’n speekseltest en wat heeft het veranderd?

Wanneer de politie vroeger vermoedde dat de bestuurder drugs had gebruikt, moest hij mee naar het bureau voor een bloedtest. Sinds de invoering van de speekseltest kan de bestuurder meteen getest worden. Bij een positieve test volgt een bloedafname, maar de agent hoeft niet meer op zijn gevoel af te gaan. Drugs blijven ook veel langer in het bloed dan uiterlijke kenmerken doen vermoeden. Ook als de drugs al wat langer geleden zijn ingenomen, kan een automobilist nu betrapt worden.

Sinds juli 2017 komen gemiddeld achthonderd bestuurders per maand niet door de speekseltest. In 85 tot 90 procent van de gevallen bevestigt het bloedonderzoek dat er inderdaad drugs of alcohol in het spel zijn. Toch is zo’n speekseltest niet helemaal waterdicht. Het gebruik van lachgas ontsnapt bijvoorbeeld aan de test, terwijl die drug juist in opmars is.

Controles worden dus beter, maar wordt er genoeg gecontroleerd?

Veel minder dan vroeger zijn er grote fuikcontroles door de politie. Volgens de politie zijn ze minder effectief, omdat ze door bestuurders op social media worden gezet. Verschillende studies tonen aan: hoe minder er gecontroleerd wordt, hoe minder goed de verkeersregels worden nageleefd. “Maar de politie moet ook keuzes maken. Het smartphonegebruik achter het stuur veroorzaakt ook veel ongevallen. Die controles zijn ook belangrijk”, zegt Van Wee.

Vorige maand maakte de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bekend dat onze snelwegen steeds onveiliger worden. Ook hier werd er gewezen naar de afgenomen handhaving van de politie. Volgens Van Wee is er wel een verschil tussen de invloed van de controles op gedrag. “De maatschappelijke tolerantie van drinken achter het stuur ligt een stuk lager dan bijvoorbeeld te hard rijden. De verleiding om wat harder te rijden bij een afname van controles, is groter dan om weer meer te gaan drinken.’’

Lees ook:

Grootste toename van verkeersdoden in dertig jaar

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met bijna 11 procent gestegen, sinds 1989 nam het niet zo snel toe.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden