Reclamefolders

Digitaal alternatief moet ja-nee-sticker vervangen

Lijsttrekker Jesse Klaver van GroenLinks doet een flyer in de brievenbus van het Haagse kantoor van de PvdA, tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen vorig jaar. Beeld ANP
Lijsttrekker Jesse Klaver van GroenLinks doet een flyer in de brievenbus van het Haagse kantoor van de PvdA, tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen vorig jaar.Beeld ANP

De folderbranche komt met een digitaal alternatief om ongewenst drukwerk buiten de deur te houden. Ze hoopt daarmee de bekende ja-nee-stickers te vervangen.

Joost van Egmond

Het nieuwe systeem heet InMijnBus. Ieder huishouden ontvangt straks een kaart die verwijst naar een site waar je je voorkeur kunt aangeven. Daarnaast moeten folderbezorgers overal in Nederland gaan noteren welke adressen welke sticker hebben. Met die informatie worden er speciale looplijsten gemaakt waarop bezorgers kunnen zien op welke adressen ze wel drukwerk mogen bezorgen en waar niet.

“Op deze manier willen we folders voor de toekomst behouden”, zegt voorzitter Thomas Hopman van MailDB, de brancheorganisatie die de huidige brievenbusstickers uitgeeft. Een op de drie huishoudens geeft volgens Hopman nu via een sticker aan dat ze geen folders willen. Hij denkt dat dit aantal alleen maar toeneemt als er niets verandert.

Er zijn ook al gemeentes, zoals Amsterdam, die de zaken omgedraaid hebben. Daar krijgen alleen mensen met een speciale ja-sticker nog ongeadresseerd reclamedrukwerk. De branche probeerde dit met een rechtszaak tegen te houden, maar de Hoge Raad stelde Amsterdam in het gelijk. Een verwante regeling van de gemeente Utrecht mocht overigens niet doorgaan, omdat daar ook huis-aan-huisbladen werden verbannen. Dat laatste is in strijd met de persvrijheid.

Even een maandje folders ontvangen

Hopman denkt dat er ook met het nieuwe systeem minder folderontvangers zullen overblijven. Maar daar staat volgens hem tegenover dat mensen die straks nog folders krijgen hier bewust voor hebben gekozen. InMijnBus moet het ook makkelijk maken om voorkeuren aan te passen. Dan kunnen ontvangers even geen folders ontvangen tijdens de vakantie, of juist wel in de decembermaand als de feestdagen eraan komen.

Voor de circa 40.000 folderbezorgers in Nederland brengt het nieuwe systeem wel een uitdaging met zich mee. De folderbezorgers zijn veelal jongeren, want 70 procent van de bezorgers is volgens MailDB nog geen 17 jaar. Zij moeten straks op lijsten of in een app kijken op welke adressen ze wel drukwerk mogen bezorgen en waar niet.

Lees ook:

Huis-aan-huiskranten slaan alarm om milieubeleid gemeenten

Huis-aan-huiskranten hebben een brandbrief gestuurd naar minister Arie Slob (Media) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden