Herdenking slavernij

‘Die Gouden Eeuw was eigenlijk een verschrikkelijke tijd’

Aithel Verhoeven (23)Beeld Ton Toemen

De afschaffing van de slavernij wordt vooral in de Antilliaanse en Surinaamse gemeenschap gevierd. Of is er door de Black Lives Matter-protesten iets aan het veranderen? Bij het Zuidelijk Toneel in Tilburg werkte een diverse groep jongeren aan een speciaal Keti Koti-project om het Nederlandse slavernijverleden onder de aandacht te brengen. Vier van hen vertellen over hun ervaringen.

Aithel Verhoeven (23)

“Door de protesten van de afgelopen weken ben ik meer gaan nadenken over racisme. Verzet zit in me, ik kan heel veel woede voelen om onrecht. Ik luister ook veel naar hiphop: de ontlading die in die muziek zit, spreekt me heel erg aan. Theater betekent voor mij: angsten overwinnen. Voor een groot publiek spreken vind ik eng. Dit project gaf me een kans om daar overheen te komen.

“Het onderwerp, slavernij herdenken, gaf me een extra drive om mee te doen. Mijn moeder komt van Curaçao, mijn vader is Nederlands en glazenwasser. Hij veroverde mijn moeder door een hartje op het raam te tekenen, het kan zo in een film. Ik groeide op in Gilze, een best wel wit dorp. Mensen zeiden vaak dingen als: ‘Jij bent wél een goeie’. Daar blijkt dan wel uit hoe ze over donkere mensen denken.”

Vera Beukers (17)Beeld Ton Toemen

Vera Beukers (17)

“Dat er aandacht is voor het slavernijverleden vind ik heel belangrijk, volgens mij is dat er nog veel te weinig. Op school bijvoorbeeld hoor je er bijna niks over. Door dit project zag ik dat er best veel mensen zijn die wel interesse hebben in die geschiedenis. Toch denk ik dat er nog veel mensen zijn die er niet echt mee bezig zijn, ook van mijn leeftijd. Dat is jammer, want herdenken is heel belangrijk. We mogen het verleden zeker niet vergeten, anders kan het altijd nog een keer gebeuren.


“Wat bijzonder is aan theater, is dat je iemand niet komt vertellen hoe het zit. In plaats daarvan stel je eigenlijk een vraag. Dan kunnen mensen zelf gaan nadenken.”

Tessa de Boysère (26)Beeld Ton Toemen

Tessa de Boysère (26)

“Mijn familie komt uit Indonesië, al heette het toen nog Nederlands-Indië. Ik ben door dit project veel meer gaan nadenken over mijn identiteit. Ik heb geprobeerd om niet alleen de geschiedenis, maar ook mezelf beter te leren kennen en te begrijpen.

“Racisme en het slavernijverleden zijn lastige onderwerpen om over te praten. Er raken snel veel van je eigen emoties bij betrokken. Het is niet leuk om te voelen dat het bij veel mensen niet zo leeft als bij je vrienden of bij jou. Door de protesten van de afgelopen tijd ben ik wel gesterkt in het idee dat we erover moeten blijven praten, ook als het soms vermoeiend is.”

Jip Kraak (22)Beeld Ton Toemen

Jip Kraak (22)

“Ik ben heel blij dat ik hieraan mocht meedoen. Elke keer dat we elkaar spraken als groep leerde ik weer iets nieuws. Die Gouden Eeuw was eigenlijk gewoon een verschrikkelijke tijd. Ik heb ook heel veel geleerd van Delilah Eugenio, die voor deze productie een speciaal Keti Koti-menu samenstelde. Zij maakte bijvoorbeeld een soup of slavery: en soep gemaakt van overgebleven groente en schenkel of mergpijpen, het eten dat de witte overheersers niet meer hoefden.. 

“Ik heb veel vrienden die zeggen: het is toch al zo lang geleden, die slavernij, waarom moeten we het er nu nog over hebben? Aan hen probeer ik uit te leggen wat ik hier heb geleerd.”

Lees ook: 

Belgische koning betuigt ‘diepe spijt’ over de koloniale gruweldaden in Congo

Koning Filip van België betuigde dinsdag ‘diepe spijt’ voor de wonden uit het koloniale verleden aan de president van Congo, Félix Tshisekedi, bij de viering van zestig jaar onafhankelijkheid van het Afrikaanse land.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden