ReportageDordrecht

Deze unieke brug moet het visitekaartje van Dordrecht worden

Impressie van de nieuwe Prins Clausbrug in Dordrecht. Na de zomer moet de brug toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. Beeld René van Zuuk Architecten
Impressie van de nieuwe Prins Clausbrug in Dordrecht. Na de zomer moet de brug toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers.Beeld René van Zuuk Architecten

De Prins Clausbrug moet het nieuwe visitekaartje worden van Dordrecht. Het winnende ontwerp, gekozen na het uitschrijven van een prijsvraag, is een brug die nog nergens anders te zien is.

De regen klettert op zijn witte helm. Toch is de glimlach van projectleider Peter de Vet niet van zijn gezicht te krijgen. De ambtenaar is trots op wat het visitekaartje van Dordrecht moet worden. Een nieuwe, beweegbare brug van internationale allure, die liefhebbers uit het hele land naar de stad moet trekken. Het technisch ontwerp van de Prins Clausbrug, een architectonisch hoogstandje, is nog nooit toegepast. “Dit is echt iets unieks”, verzekert De Vet.

Op een drijvend ponton kan de ambtenaar het niet laten om zijn fotocamera er even bij te pakken. Een grote, gele, drijvende bok takelt een van de zestig ton wegende aanbruggen op zijn plek. Iets verderop observeert projectleider Niels Ramkema van bouwer Dura Vermeer-Hillebrand met zijn handen in zijn zakken een lasser, die worstelt met het regenwater. “Niets is standaard”, legt hij uit. “De vormen, het mechanisme. Het is echt vakwerk.”

Nooit eerder vertoond

De nieuwe Prins Clausbrug in Dordrecht verbindt straks de nieuwe woonwijk Stadswerven, een voormalige scheepswerf, met de historische binnenstad. De fiets- en voetgangersbrug wordt 141 meter lang. Als het brugdek open gaat, hangt 260 ton 57 meter rechtop in de lucht. “De komende weken zijn heel spannend”, geeft architect René van Zuuk toe. Het beweegbare deel wordt op zijn plek getakeld, waarna moet blijken of wat op papier is bedacht ook in de praktijk werkt.

De tekst gaat verder na de video

Alle zeilen bijzetten voor ontwerp

Nederland kent beweegbare bruggen in alle soorten en maten. Maar het beweegbare mechanisme van de Prins Clausbrug is nog niet eerder toegepast. De ingenieurs van bureau Iv-Infra moesten dan ook alles op alles zetten om de knelpunten in het ontwerp van architect Van Zuuk op te lossen en de brug realiseerbaar te maken.

De brug heeft een bewegingsmechanisme met een rechtopstaande mast die met een pendelstaaf ondereind wordt gehouden. Van Zuuk: “Het mechanisme kenmerkt zich door een contragewicht dat niet onder het dek zit, maar erboven.” Van Zuuk vergelijkt de complexiteit met een Zwitsers zakmes. “Eenmaal gesloten moet alles weer precies in elkaar vallen.”

Prijsvraag voor beste ontwerp

Voor de nieuwe brug schreef de gemeente Dordrecht in 2014 een prijsvraag uit. Er werden 127 ontwerpen ingezonden. “Een technische selectiecommissie van een groepje wijze heren van naam selecteerde vijf ontwerpen voor de tweede ronde”, legt ambtenaar De Vet uit. “Onderdeel daarvan was een expositie waar Dordtenaren hun opmerkingen bij de ontwerpen kwijt konden. Uiteindelijk koos de commissie voor het ontwerp van Van Zuuk.”

In Dordrecht werden afgelopen week de twee aanbruggen gemonteerd. In totaal is de Prins Clausbrug straks 141 meter lang en is na de zomer gereed. Beeld Arie Kievit
In Dordrecht werden afgelopen week de twee aanbruggen gemonteerd. In totaal is de Prins Clausbrug straks 141 meter lang en is na de zomer gereed.Beeld Arie Kievit

Niet zonder slag of stoot

De brug krijgt veel aandacht van inwoners in de stad. Nieuwsgierigen kloppen regelmatig aan bij de bouwplaats. “Laatst nog een dame”, herinnert Ramkema zich. “Die wilde precies weten hoe ze het vervoer van de brugdelen kon volgen over het water. Het leeft echt.”

De brug kwam er overigens niet zonder slag of stoot. De kosten waren begroot op rond de 8,5 miljoen euro, maar het budget werd uiteindelijk bijgesteld naar ruim 12 miljoen euro. Wie de heren onder de brug in aanbouw vraagt naar de kosten, hoort een ongemakkelijke stilte. Het prijskaartje? De Vet lacht. “Dat moeten we nog even bekijken.”

Het doet niets af aan het unieke ontwerp. Begin juni wordt het beweegbare deel gemonteerd, en dan levert de aannemer de brug na de zomer op. Ambtenaar De Vet kan niet wachten. “We zitten in de goede vibe. Deze brug kan weleens een mensen uit de wijde omgeving aantrekken.”

Lees ook:

De draagkracht van brug testen met een wipwap en een vrachtwagen

Ingenieursbureau Iv-Infra heeft een nieuwe manier gevonden om de draagkracht van kleine oude bruggen te meten. Nodig? Een zware vrachtwagen, meetapparatuur en een wip.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden