Vliegtaks

De vliegbelasting komt er, de vraag is alleen wanneer

Vliegtuigen van KLM staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan van Schiphol tot het reguliere vliegverkeer wordt hervat. Omdat het vliegverkeer door het coronavirus grotendeels plat ligt is er behoefte aan extra parkeerruimte voor vliegtuigen. Er liggen rijplaten op de baan om beschadiging te beperken. Beeld ANP

De Tweede Kamer heeft woensdag voor een vliegbelasting van zeven euro per ticket gestemd. Die zou in principe per 1 januari 2021 moeten ingaan, maar het is maar zeer de vraag of dat ook het geval zal zijn, nu de luchtvaart zich in een ongekende crisis bevindt. De wet zit zo in elkaar dat hij kan worden uitgesteld.

Een brede Kamermeerderheid stemde voor de wet. De linkse partijen waren weliswaar kritisch, omdat de taks volgens hen niet hoog genoeg is, maar het principe dat er een belasting komt weegt voor hen zwaarder dan het bedrag. Nu de belasting er is, zou een volgend kabinet hem ook kunnen verhogen.

De belasting wordt ingevoerd vanwege milieu- en klimaatoverwegingen, maar ook omdat er nu eenmaal door de coalitie is afgesproken dat er een vliegtaks moet komen die 200 miljoen oplevert. De hoogte van de taks is naar de gewenste opbrengst toegerekend. Ook vrachtvliegtuigen worden belast, op basis van hun gewicht en geluidsklasse.

Uitstel

Het is echter zeer waarschijnlijk dat de vliegbelasting niet daadwerkelijk wordt ingevoerd op 1 januari. Dat betekent dat de wet in principe per 1 januari wel ingaat, maar dat de ministerraad kan besluiten dat die pas op een ander moment wordt uitgevoerd. Uitstel is mogelijk bijvoorbeeld als de economische situatie zeer slecht is voor de luchtvaart. En dat is nu het geval. Staatssecretaris Hans Vijlbrief stuurde de Tweede Kamer woensdagochtend voor de stemming een Kamerbrief toe waarin hij nog eens wijst op de mogelijkheid van uitstel.

Vliegbelastingen in Nederland worden onder een ongunstig gesternte geboren. In 2008 werd al eens een vliegtaks ingevoerd, een paar maanden voordat de kredietcrisis uitbrak. Vanwege de grote terugloop op Nederlandse luchthavens, werd de wet een jaar later weer afgeschaft. Die daling van de passagiersaantallen kwam ook doordat de buurlanden destijds nog geen belasting op tickets kenden. Inmiddels heeft Duitsland wel een heffing, waardoor er minder Nederlanders een ticket zullen kopen voor een Duitse luchthaven.

De nieuwe vliegtaks wordt in zo mogelijk nog turbulenter tijden ingevoerd dan de vorige. Terwijl de Kamer voor de belasting stemde, stond het grootste deel van de mondiale vliegvloot aan de grond.

Lees ook:

Het kabinet weet het zeker: de vliegtaks gaat deze keer niet mislukken

De Tweede Kamer stemde voor de vliegbelasting. Zal deze taks het langer uithouden dan de vorige van twaalf jaar geleden, die na een jaar alweer werd afgeschaft?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden