Reconstructie Vergiskaping

De vergiskaping op sociale media

Rond zeven uur 's avonds heeft ene Mitchell Hoving de primeur op Twitter: ‘#Grip3 afgegeven op #Schiphol’. Bij Grip 3 is er sprake van dreigende maatschappelijke onrust en wordt ook de burgemeester geïnformeerd. Tegen halfacht bevestigt de Marechaussee, de officiële woordvoerder, met een tweet dat ze een verdachte situatie op Schiphol onderzoeken. Enkele minuten later zijn er twitterende vliegtuigspotters die melden dat het om Boeing 737 gaat en dat de hulpdiensten massaal zijn uitgerukt. Krap tien minuten later verschijnt het gerucht over een kaping. 

Intussen gaat Twitter vol op het orgel. Aziatisch ogende mannen met messen zouden in het toestel zijn, iemand die zich voordoet als passagier bevestigt dat. Retweets volgen, het AD neemt het over op zijn site. Opmerkelijk is dat ook veel twitteraars oproepen geen nepnieuws te verspreiden en niet alles te geloven. Volgens hoogleraar toegepaste ethiek Marcel Becker is dat omdat we ons steeds bewuster worden van de dynamiek van het medium: “Twitter krijgt meer zelfreinigend vermogen”. Om 20:58 uur maakt luchtvaartmaatschappij Air Europa bekend dat hun piloot per ongeluk melding deed van een kaping. Voor Twitter aanleiding voor een nieuwe ronde speculaties over of de piloot een wel zeer geslaagde demonstratie aan een stagiaire gaf over hoe de noodprocedure voor een kaping werkt. 

Pas om 22:12, als alle betrokkenen weer een beetje van de schrik zijn bekomen, komt de Marechaussee met het officiële sein veilig.

Vanavond is vanuit de cockpit de melding gedaan van een kaping/gijzeling. Hierna zijn alle protocollen op Schiphol in werking getreden. De belangrijkste prioriteit was de veiligheid van de passagiers en crew. Uit onderzoek moet nog blijken hoe deze melding heeft kunnen gebeuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden