Stikstofcrisis

De stikstofgerelateerde vergunningsmotor gaat weer draaien

Door de stikstofuitspraak stonden 18.000 projecten op de tocht. Beeld Suzan Hijink

De provincies geven weer vergunningen uit voor stikstofgerelateerde projecten. Maar ze zijn strenger dan voorheen.

Wegenbouwers, projectontwikkelaars, huizenbouwers en boeren. Ze zullen stuk voor stuk een zucht van opluchting slaken. Na een impasse van ruim vier maanden verstrekken provincies vanaf morgen weer stikstofgerelateerde vergunningen, zo heeft het Interprovinciaal Overleg, de koepel van provincies, bekendgemaakt.

Peter Drenth, gedeputeerde in Gelderland, noemt het ‘van groot belang’ dat de vergunningsmotor weer gaat draaien. “Nu staat de maatschappij stil. Dat willen we natuurlijk ook niet”, zegt hij mede namens de elf overige provincies. Sinds de Raad van State het Nederlandse stikstofbeleid eind mei onderuit haalde, verstrekten provincies geen vergunningen meer aan projecten waar stikstof bij vrijkomt. De raad oordeelde dat overheden zich aan de wet moesten houden die leert dat stikstoofuitstoot nabij beschermde natuurgebieden enkel mag plaatsvinden indien die gecompenseerd wordt. Het gevolg: 18.000 projecten die on hold staan.

Maar, maant Drenth, dat de vergunningsbalie weer opengaat wil niet zeggen dat provincies op dezelfde wijze te werk gaan als in de periode voor de uitspraak van de Raad van State. Er heeft na het twee weken oude advies van de Commissie-Remkes, die op zoek ging naar oplossingen voor het stikstofdebacle, een omslag in het denken plaatsgevonden, aldus de gedeputeerde. Vergunningen op de pof verlenen gebeurt niet meer. Wie nu huizen wil bouwen of stallen wil moderniseren, moet eerst aantonen hoe hij de vrijgekomen stikstofemissie compenseert. Veel beter is als er helemaal geen stikstof  vrijkomt.

Hoeveel projecten binnenkort alsnog kunnen beginnen, durft Drenth niet te zeggen. “Er ligt een stapel van vier maanden aan vergunningaanvragen bij de provincies. Er zullen vast projecten tussen zitten die niet door kunnen gaan. Of, met een aanpassing, hier en daar wel. Er zullen er ook een heleboel zijn die zonder problemen door kunnen.”

De gedeputeerde verwacht niet per se problemen voor landbouwprojecten. “Vaak gaan die vergunningen over het moderniseren van stallen. Die modernisering zorgt ervoor dat de uitstoot vermindert, waardoor een vergunning verstrekt kan worden.” Ook voor de bouw heeft Drenth goede hoop. Kunnen bouwers bewijzen hoe zij de stikstofuitstoot beperken of compenseren, of gebruiken ze tijdens de bouw elektrische tractoren, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Hadden provincies stikstofarme of stikstofloze projecten dan al niet eerder een vergunning kunnen verlenen?

Nee, zegt Drenth. “Dit was een majeure uitspraak van de Raad van State met hele grote maatschappelijke gevolgen. We wilden er eerst goed over nadenken. Niemand heeft wat aan een vergunning die bij de eerste de beste toets van de rechtbank sneuvelt.”

Lees ook:

‘Langzamer rijden op de snelweg heeft nauwelijks effect op de stikstofbelasting’

Wetenschappers betwijfelen of het verlagen van de snelheid op snelwegen de uitstoot van stikstof echt vermindert.

Waarom ligt het RIVM onder vuur?

Boze boeren richten hun woede op het RIVM vanwege stikstofmetingen. Wat verwijten zij het instituut?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden