OVV

De route van rampschip MSC Zoe is een gevaarlijke

Een aangespoelde container van de MSC Zoe 270 op het strand van Schiermonnikoog, in januari.  Beeld ANP
Een aangespoelde container van de MSC Zoe 270 op het strand van Schiermonnikoog, in januari.Beeld ANP

Grote schepen lopen gevaar in de vaarroute ten noorden van de Waddeneilanden. Daarvoor waarschuwt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) donderdag na een tussentijdse conclusie halverwege het onderzoek naar het ongeluk met het schip MSC Zoe.

Uit de bevindingen blijkt dat zeer grote schepen door een combinatie van getij, golven en wind de zeebodem zouden kunnen raken, aldus een woordvoerder van de OVV.

Het risico wordt dermate groot geacht, dat per direct een waarschuwing is afgegeven aan de kustwacht, de reders en het ministerie van infrastructuur en waterstaat. Het gaat om de vaarroute die bekendstaat als verkeersscheidingsstelsel Terschelling-German Bight ten noorden van de Waddeneilanden. Uit voorlopige

modelberekeningen en bassinproeven blijkt dat de schepen hier bij bepaalde omstandigheden grote domp- en slingerbewegingen kunnen maken, waardoor de afstand tussen het schip en de bodem te klein wordt.

Het ministerie van infrastructuur en waterstaat laat weten dat een vaarverbod onder bepaalde weersomstandigheden nu niet aan de orde is. Wat voor schepen waar mogen varen, is iets wat internationaal wordt bepaald. Wel is de kustwacht gevraagd de scheepvaart op de hoogte te stellen van de risico’s, onder meer door deze op te nemen in de kaarten die door de scheepvaart worden gebruikt. Ook zullen schepen die bij slecht weer in de buurt komen, nog eens extra worden gewaarschuwd.

Door het ongeluk met MSC Zoe, varend onder Panamese vlag, sloegen begin dit jaar tijdens slecht weer honderden containers overboord. Van de 342 containers zijn er nog tientallen vermist. Veel spullen ­kwamen terecht op de nabije stranden en ook nu nog spoelen resten aan. Vissers vinden regelmatig ­rommel in hun netten. De OVV verwacht dat het eindrapport over de containerramp komend voorjaar klaar is.

Lees ook:

Natuurorganisaties willen weten: waar blijft de schadevergoeding voor de aangespoelde containers?

De Zwitserse reder MSC was er als de kippen bij, toen begin dit jaar het schip MSC Zoe 342 containers had verloren: we vergoeden alle schade. Natuurorganisaties vragen zich af: waar blijft dat geld?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden