ReportageDe Majesteit

De raderstoomboot uit Elvis Presley-film ‘G.I. Blues’ wacht in Rotterdam op een nieuwe eigenaar

Christine en Klemens Key willen hun 95 jaar oude raderstoomboot graag van de hand doen.  Beeld Arie Kievit
Christine en Klemens Key willen hun 95 jaar oude raderstoomboot graag van de hand doen.Beeld Arie Kievit

Ter overname aangeboden aan de Rotterdamse kade: de immense Duitse raderstoomboot uit de film G.I. Blues van Elvis Presley. De eigenaren wisten het schip in 1993 van de sloop te redden, maar dromen na jaren ‘oppassen’ van opvolging.

Op het voorsteven en op het achterdek, dat is waar de scènes met Elvis Presley in de film G.I.Blues zich in 1958 op dit schip afspeelden. De Majesteit, dat sinds 22 jaar aan de kade vlak naast voormalig subtropisch zwemparadijs Tropicana ligt, heette toen nog de Rheinland: de film speelde zich af in West-Duitsland, waar Presley als militair was gelegerd. ‘Swing put and sound off with Elvis,’ stond er destijds in enorme letters op de filmposter. En: ‘The red white and blue star-bright show of the year!’

Aan de Rotterdamse kade wordt niemand aan deze geschiedenis herinnerd, maar aan boord gebeurt dat wel: de stem van Elvis galmt door de bar, er staat een tv die beroemde scènes uit de film afspeelt. “We hebben ook weleens een Elvis-feest aan boord gehouden, en zelfs een roze Cadillac aan dek laten takelen”, lacht eigenaar Klemens Key, een frisse vijftiger met een eigen rederij onder de rook van Rotterdam.

Meteen verliefd

Het opknappen van oude schepen is voor hem een uit de hand gelopen hobby. Dankzij aandelen in het Amsterdamse rondvaartbedrijf van zijn vader kon Key al op jonge leeftijd boten kopen en restaureren. Maar hij was nog maar net bezig als restaurateur toen in 1993 de telefoon ging: had hij soms interesse in de Rheinland, een in 1926 gebouwde, 80 meter lange raderstoomboot?

De Rheinland in betere tijden. Beeld
De Rheinland in betere tijden.

Het schip had toen al talloze levens achter de rug. Niet alleen als decor voor een film van superster Elvis, ook als lijndienst tussen Rotterdam en Duitsland, als cruiseschip op de Rijn en als restaurantschip in Keulen. “De Rheinland was daar weliswaar tot monument uitgeroepen, maar lag ondertussen te verpieteren in een Duitse haven”, zegt Key. “De staat was beroerd, er moest echt van alles aan gebeuren. Toch waren we allebei meteen verliefd”, zegt Christine Key, vrouw van Klemens, gezegend met dezelfde passie.

Na zes jaar verbouwen en 7 miljoen gulden aan investeringen werd de raderstoomboot in 1999 van een scheepswerf in Zaandam naar de Rotterdamse kade gevaren. De Majesteit, zo werd het schip omgedoopt, was geschikt gemaakt voor Rotterdamse feesten en partijen.

Aan boord is sindsdien voor zo’n 3,5 miljoen euro geïnvesteerd aan vernieuwingen: “Je kunt ons gek noemen, maar we hebben nergens op bespaard”, zegt Key. Zelfs de gesloopte safarikamer, waar de dames zich vroeger met elkaar konden terugtrekken voor een rokertje en een drankje, werd tot in detail in oude glorie hersteld.

Niet rijk

Sindsdien waart de geest van Elvis nog nadrukkelijker op het schip rond. “Wij zeggen altijd tegen elkaar: wij hebben al die jaren op het schip mogen passen”, zegt Klemens. “Alhoewel we dat geweldig vinden, heeft het ons ook veel energie gekost. Het wordt daarom langzamerhand tijd voor een volgende leven. Wij staan voor overname open, of voor nieuw beheer. Als er door de nieuwe eigenaren maar recht wordt gedaan aan de historie. Over vijf jaar is het schip honderd jaar oud. Het verdient nieuwe mensen, die met nieuwe energie de boel oppakken.”

Over het prijskaartje doen ze er samen liever het zwijgen toe. Een zeldzame boot als De Majesteit kan zomaar enkele miljoenen kosten, maar de koopsom hangt volledig af van wie het bod doet. “Het schip moet blijven varen en het liefst ook in Rotterdam blijven liggen. Dat is voor ons het belangrijkst. Wij hoeven er niet rijk van te worden”, zegt Klemens. De potentiële koper is wel gewaarschuwd: geschikt voor snelle tochtjes is De Majesteit niet. Het duurt drie dagen om de stoomketel op te warmen en het schip vaarklaar te krijgen.

Lees ook:

In de conservatieve scheepvaart is dit duurzame schip met 22 zonnepanelen een unicum

Susan Janssen en Jorrit Jouwsma bouwden een energieneutraal schip dat nu een luxe vergaderlocatie is. Het brengt hen op plaats 94 in de Duurzame 100.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden