Toerisme Kamperen

De liefhebber kiest geen goedkoop koepeltentje

Tenten van De Waard in de winkel in Heerde. De winkel is overgenomen door de Sunshine Group waardoor het kampeermerk een doorstart kan maken. Beeld ANP

Door nieuwe vormen van kamperen moeten de klassieke tentenmakers De Waard en Karsten knokken voor wat ze waard zijn.

Door de opmars van andere vormen van kamperen is het klassieke kamperen, met tent en haringen, een beetje uit de gratie geraakt. De moderne campingganger wil een kant- en klare tent -liefst een joert in glamping-stijl - of hij bivakkeert in een retrocamper of caravan. Die trend deed zich voelen bij ‘old-school’ tentenmaker De Waard, een begrip in de branche. De ‘stormtenten’ van het bedrijf, met namen als Zilvermeeuw en Albatros, staan bekend als onverwoestbaar. 

Tevreden gebruikers

Toch werd even gevreesd voor het voortbestaan van de tentenbouwer toen de Vrijbuiter - destijds het moederbedrijf van De Waard - vorig jaar zomer failliet ging. Inmiddels vinden de tenten onderdak bij de Sunshine Group. “De Waard past perfect binnen die groep, omdat wij ook andere klassieke kampeermerken voeren, zoals het beroemde vouwwagenmerk Alpenkreuzer, Doréma (voortenten en luifels voor caravans en campers, red.) en daarnaast ook actief zijn met Glamping onder het merk GlampingLodges”, zegt Jesse Barmentloo, Brand Manager bij de Sunshine Group. Hij ziet de toekomst van het tentenbedrijf uit Heerde, ondanks oprukkende kampeertrends, zonnig in: “Het kamperen met een katoenen De Waard noktent blijft nog altijd in trek. We zien veel jonge gezinnen die vroeger met pa en ma in een Albatros kampeerden nu zelf zo’n Albatros kopen. De Waard bestaat al sinds 1948 en is, vooral door zijn hoge kwaliteit, altijd een sterk merk gebleven. De vormgeving in combinatie met de kwaliteit wordt door alle gebruikers gewaardeerd.” 

De tentenmaker vaart niet uitsluitend op traditie en de loyale klantenkring. Volgens Barmentloo heeft De Waard voldoende oog voor de consument van nu. ”We introduceren geregeld nieuwe modellen in lichtere katoensoorten en we hebben de huidige modellen in de afgelopen jaren aangepast.” Een andere manier om geld te verdienen is de zakelijke markt. Zo voert De Waard een speciaal assortiment tenten die geschikt is voor festivals of voor campingeigenaren die ze kant en klaar kunnen verhuren.

Rots in de kampeerbranding

Bij Karsten tenten - ook al zo'n rots in de kampeerbranding - schrokken ze zich vorig jaar een hoedje toen het filiaal in Zwaag tot de grond toe afbrandde. En dat in maart, net voor de verkooppiek. Maar de West-Friese tentenmaker - bekend van de opblaasbare buizen - herpakte zich en bouwt nu aan een nieuwe ‘tent’. Die gaat in maart 2020 open. 

Jan Willem Algra, directeur van Karsten Tenten, nuanceert de aanname dat het klassieke tentkamperen tegenwoordig uit de mode is: “Het aanbod is nu diverser met meer nicheproducten. Die speciale manieren van kamperen doen het goed in de media, waardoor het beeld is ontstaan dat tradioneel kamperen achterop is geraakt.” Algra merkt daar weinig van. Volgens hem zit er hooguit krimp in het totaal aantal tentkampeerders. “Maar die groep is nog flink en die koopt graag een goeie, wat duurdere tent. De productie draait bij ons dan ook op 100 procent en een verkoopstijging van 15 procent in de belangrijke meimaand bewijst dat katoenen tenten dit jaar weer graag op de camping worden opgezet.” 

Net als De Waard opereert Karsten in het luxe-segment. De klantenkring heeft iets te besteden en investeert dan liever in een kwaliteitstent die jaren meegaat dan in een goedkoop alternatief bij de Decathlon. “Voor de festivalkampeerders zijn onze tenten te duur", weet Algra. Karsten mikt op gezinnen met jonge kinderen en op mensen van wie de kinderen niet meer mee gaan op vakantie. Innoveren is daarbij wel meer dan ooit bittere noodzaak, zegt Algra: “We proberen de moderne tentkampeerder te verleiden met steeds nieuwe modellen en spelen in op smartkamperen. Denk aan een kampeerlamp met speakers, een inhoudsmeter-app voor je gasfles of slippers met een flessenopener.”

Lees ook:

Nederlanders willen nog wel kamperen, maar dan alleen als luxedieren op een glamping

Vakantiegangers zoeken steeds vaker de luxe op. De camping is minder in trek blijkt uit onderzoek van ABN AMRO naar de Nederlandse toeristensector. 

Kamperen, maar dan echt

Lang niet elke kampeerder wordt blij van vijfsterrenaccommodaties, zwembaden, wifi, privé-sanitair en animatieteams.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden