CO2-uitstoot

De komende jaren zijn cruciaal voor het slagen van de klimaatdoelen

Tata Steel in IJmuiden hoopt in de toekomst gebruik te kunnen maken van ondergrondse CO2-opslag. Beeld ANP

Lukt het om alle infrastructuur en techniek op tijd klaar te krijgen voor de klimaattransitie? Het PBL betwijfelt dat. 

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) had vandaag een compliment, een aanmaning en een waarschuwing voor het kabinet. Het in juni gesloten klimaatakkoord is volgens PBL-directeur Pieter Boot een ‘stevig pakket’. “Maar nee, het is niet genoeg.” De maatregelen tellen op tot 45 procent CO2-reductie in 2030, terwijl het kabinet dan 49 procent bereikt wil hebben.

Die 49 procent halen is belangrijk, maar in Boots woorden klinkt ook een waarschuwing door: staar je niet blind op dat percentage. Het kabinet is bereid veel te doen om in 2030 de helft minder broeikasgassen de lucht in te pompen, maar daarna wacht een nog lastigere klus: in 2050 moet Nederland de uitstoot tot een minimum hebben beperkt. Dat vraagt om veel structurelere aanpassingen aan het land. Boot: “Door de focus helemaal op 2030 te leggen, kun je vergeten dat je daarna een nog grotere opgave hebt.”

Stikstofdebat

De komende jaren worden cruciaal voor het halen van de klimaatdoelen. Het kabinet lijkt daar soms wat lichtvoetig over te denken, signaleert het PBL. “Het klimaatakkoord bouwt voort op de huidige economische structuur en etaleert groot vertrouwen in innovatie en techniek.”

Pijnlijke maatregelen die ten koste kunnen gaan van werkgelegenheid, of een inkrimping van de varkensstapel, wil het kabinet niet. In die woorden echoot de kritiek uit het stikstofdebat, dat het kabinet wel erg vertrouwt op nieuwe technieken, terwijl de effecten daarvan waarschijnlijk beperkt zijn.

Bovendien zal het kabinet nu aan de slag moeten om überhaupt in de buurt te komen van 45 danwel 49 procent reductie in 2030. Voor een technische oplossing als het ondergronds opslaan van CO2 zijn buizenstelsels nodig, moeten lege gasvelden gevonden worden, afvanginstallaties op fabrieken gebouwd en vergunningen verleend.

Boot: “Het is nogal een vraagstuk of dat lukt in vijf jaar.” Hetzelfde geldt voor het uitbreiden van het stroomnet voor grote hoeveelheden nieuwe windmolen- en zonnevelden. Nu al raakt het stroomnet soms overbelast als de wind hard waait of de zon fel schijnt. Boot: “Het kabinet gebruikt een optimistische raming; dat wat men afspreekt, ook lukt.”

Elektriciteitsnetten

Minister Eric Wiebes (economische zaken en klimaat) zegt dat hij die oproep tot spoed ‘onderschrijft’, maar volgens hem gebeurt er al heel veel. “De elektriciteitsnetten moeten verzwaard. Een serieuze zorg. Maar er wordt al veel gebouwd, we zitten niet stil. Als ik op alle uitnodigingen voor openingen van duurzame projecten zou ingaan, dan zou ik de hele dag het land doorreizen.”

Wiebes is tevreden dat het klimaatakkoord het afgesproken aantal tonnen CO2-uitstoot uitspaart. Dat dit toch niet genoeg is om 49 procent uitstoot te voorkomen, heeft volgens het PBL verschillende oorzaken. Zo bloeit de economie sterker dan verwacht. Bovendien was in het eind vorig jaar gepresenteerde conceptakkoord een subsidieregeling voor elektrische auto’s tot 2030 opgenomen.

In het definitieve akkoord staan subsidies tot 2025. Daarnaast rijden er de komende jaren meer, en zwaardere, auto’s op de weg dan eerder verwacht. En door een lagere gasprijs zal Nederland zelf meer energie opwekken, in plaats van die te importeren uit Duitsland.

Lees ook: 

Het Klimaatakkoord gaat niet ver genoeg

Het kabinet moet weer aan de slag: het klimaatakkoord volstaat niet om de doelen voor 2030 te halen. Het in het Urgendavonnis opgelegde doel is mogelijk wél haalbaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden