Nederland op slotEmiel Hakkenes

De conservator snakt naar dwalen door een museum

Hoofdconservator Annemiek Rens van het Drents Museum in Assen. Beeld Emiel Hakkenes
Hoofdconservator Annemiek Rens van het Drents Museum in Assen.Beeld Emiel Hakkenes

Het land is gesloten. Hoe brengen Nederlanders de lockdown door? Museumconservator Annemiek Rens ervaart de stilte.

Toen het land vorig jaar voor de eerste keer op slot ging, was Annemiek Rens op weg naar een tempel. Ze zat in een bus in Mexico, met enkele collega’s en een groep journalisten. Plots begonnen alle telefoons te zoemen: virusuitbraak in Nederland. Om ver weg in Mexico te vernemen hoe Nederland toiletpapier hamsterde, dat was, zegt Rens, nu ja: bijzonder.

We zitten in het café van het Drents Museum in Assen. Annemiek Rens (35, rood vest, rode enkellaarsjes) is hier hoofdconservator. Wat de bezoeker ziet, heeft zij laten ophangen of neerzetten. Ze kijkt om zich heen. “Ons café is pas vernieuwd. Drie weken was het open, daarna moest het weer dicht.”

Mexico, dus. “Het land van Frida Kahlo”, zegt Rens. Assen zou een overzichtstentoonstelling van de schilderes krijgen, na tien jaar voorbereiding. “Het moest een van de grootste gebeurtenissen uit de geschiedenis van ons museum worden.” Maar geen schilderij bereikte Drenthe, omdat corona de hele wereld in zijn greep kreeg. “Musea zijn nóóit gesloten”, zegt Rens. “Nou ja, op eerste kerstdag.”

We lopen naar de expositiezalen. Er schalt een bouwvakkersradio, er staat een trap. De vitrine met daarin De Turfschuit van Van Gogh is afgedekt met een verhuisdeken. “We doen onderhoudsklusjes”, zegt Rens. “Zelfs de beveiligers helpen mee.”

De Turfschuit van Vincent van Gogh, afgedekt, in het Drents Museum in Assen. Beeld Emiel Hakkenes
De Turfschuit van Vincent van Gogh, afgedekt, in het Drents Museum in Assen.Beeld Emiel Hakkenes

Toen Kahlo’s werk in Mexico bleef, deed het museum in allerijl een beroep op Henk Helmantel, de Groningse fijnschilder. Kon zijn toekomstige expositie niet worden vervroegd? De schilderijen kwamen. “We wilden bezoekers de kans geven te gaan zitten”, zegt Rens. “Om de stillevens echt in zich op te nemen.” Het museum liet anderhalvemeterbankjes maken, met aan beide uiteinden één kussentje. Maar toen volgde de ene aanscherping op de andere coronamaatregel. “De kunstenaar kon niet eens zijn familie meenemen naar de opening.”

Zelf, zegt Rens, ondervindt ze weinig hinder van het virus – geen kinderen die niet naar school konden, geen zieken in de familie. “Een of twee keer per week kom ik in het museum. Dan merk ik hoe stil het is. Normaal staat er om elf uur een rij, van bezoekers uit het westen die de eerste trein na negen uur hebben genomen.”

Toch doen de stilte en het gedwongen thuisblijven haar ook goed, zegt ze. “Ik werk aan een boek over Van Gogh in Drenthe. Ik heb nu meer tijd om te reflecteren en te schrijven.”

Conservator Annemiek Rens in een van de lege museumzalen. Over de ingelaste expositie van Henk Helmantel, die door aangescherpte coronamaatregelen ook werd beperkt: “De kunstenaar kon niet eens zijn familie meenemen naar de opening.” Beeld Emiel Hakkenes
Conservator Annemiek Rens in een van de lege museumzalen. Over de ingelaste expositie van Henk Helmantel, die door aangescherpte coronamaatregelen ook werd beperkt: “De kunstenaar kon niet eens zijn familie meenemen naar de opening.”Beeld Emiel Hakkenes

De Kahlo-expositie is een jaar uitgesteld. “We moesten terug naar de tekentafel”, zegt Rens. “Nadenken over afstandsregels en crowd control. Zelf hou ik niet van vaste looproutes, ik dwaal liever. Een hele dag door een museum dwalen, daar snak ik naar.”

We komen bij de museumwinkel. De onverkochte kalenders met platen van Helmantel zijn verjaardagskalenders, die verliezen hun houdbaarheid niet. Maar de Helmantel-kerstballen liggen er ook nog. “Tja”, verzucht Rens. “Die bewaren we maar tot de volgende kerst.”

Verslaggever Emiel Hakkenes reisde door Nederland en peilde de stemming. Dit was het slot; morgen een terugblik.

Lees ook:

Na de repetitie ontsmet de organist het klavier

Het land is gesloten. Hoe brengen Nederlanders de lockdown door? Musicus Sietze de Vries verbouwt zijn orgel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden