Vijf vragen

Dagelijks zorgen negen spoorlopers voor 20.000 vertraagde treinreizigers

null Beeld ANP
Beeld ANP

Spoorlopers zijn zich vaak niet bewust van de gevaren of van de gevolgen van hun aanwezigheid op of langs het spoor, maar ze kosten de maatschappij zo’n 140 tot 175 miljoen euro per jaar. ProRail begint een nieuwe campagne om ze er weg te houden.

Heerlijk, verse bramen, zelf geplukt langs het spoor. De kosten: miljoenen euro’s per jaar. Het aantal spoorlopers dat treinvertragingen veroorzaakt, neemt – op een kleine daling in 2018 na – al jaren toe, ondanks allerlei maatregelen langs de rails.

Vorig jaar veroorzaakten bijna 3300 bramenplukkers, hondenuitlaters en andere mensen op of langs het spoor dagelijks zo’n vierenhalf uur aan treinvertragingen, volgens spoorwegbeheerder ProRail. Dat kostte de maatschappij zo’n 140 tot 175 miljoen euro, doordat reizigers moesten omreizen, goederen te laat op bestemming aankwamen en problemen op de rails moesten worden opgelost.

Bovendien is spoorlopen gevaarlijk; soms krijgen machinisten de schrik van hun leven. In de strijd tegen roekeloze railsbetreders begon ProRail dinsdag een nieuwe campagne, getiteld ‘Spoorlopen? Het heeft meer gevolgen dan je denkt!’. Vijf vragen.

Hoe kan het dat het aantal spoorlopers al jaren toeneemt?

“Het is lastig daar de vinger op te leggen,” zegt een woordvoerder van ProRail. “De meeste spoorlopers hebben niet door dat wat ze doen gevaarlijk is. Ze laten de hond uit langs het spoor of maken een mooi kiekje van de rails, terwijl van achteren een trein nadert.”

Er zijn de afgelopen jaren toch allerlei maatregelen genomen?

Langs zo’n zevenduizend kilometer spoor in Nederland is ongeveer tweeduizend kilometer hekwerk gezet, er zijn sloten gegraven, borden en camera’s neergezet en de boete voor spoorlopen bedraagt 140 euro. Boa’s surveilleren op bekende plekken, maar het probleem is blijkbaar hardnekkig. En niet overal is de grond geschikt om een hek te plaatsen.

Hoe verschilt deze campagne van eerdere?

“We wezen mensen eerder op de gevaren van spoorlopen, nu vooral op de gevolgen. Voor de maatschappij en voor henzelf. Wanneer één trein moet remmen of stoppen, moeten volgende en tegemoetkomende treinen dat ook. Dat gebeurt ongeveer negen keer per dag. Spoorlopers beïnvloeden elke dag de reistijd van zo’n 20.000 reizigers.”

Ik ben in de buurt van een spoorbaan. Hoe ver moet ik van het spoor blijven?

“Het is sowieso verboden op of langs een hoofdspoorbaan te staan, dus zorg dat je er wegblijft en dat een machinist niet van je kan schrikken.”

Hoe kan het toch dat er zoveel bramen worden geplukt langs het spoor?

De grond rond spoorbanen wordt regelmatig omgeploegd door werkzaamheden. Daardoor zit die vol voedingstoffen en stikstof, zegt Arnout-Jan Rossenaar van Staatsbosbeheer. Ideaal voor braamstruiken, die geen belemmering vormen voor treinverkeer. “Er zijn genoeg bramen te plukken in de bossen, hoor,” zegt Rossenaar. “Je kunt ver wegblijven van de spoorbaan.”

Lees ook:

ProRail wil meer geld voor vernieuwing van het spoor

Om het aantal storingen terug te dringen moet beheerder ProRail onderdelen vernieuwen. Oplappen is niet langer voldoende - en daarvoor vraagt het nu miljoenen extra van het ministerie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden