ReportageHurdegaryp

‘Be like Bert’ leerlingen van de SVPO nemen het op voor hun leraar die werd geschorst na kritiek op de school

De SVPO heeft acht scholen in Nederland. Op de foto de school in Utrecht. Beeld Hollandse Hoogte / Werry Crone
De SVPO heeft acht scholen in Nederland. Op de foto de school in Utrecht.Beeld Hollandse Hoogte / Werry Crone

Het is onrustig bij de vestiging in Hurdegaryp van de omstreden SVPO-scholengroep. Een kritische leraar is op non-actief gesteld, leerlingen zijn voor hem in het geweer gekomen.

BLB staat er met grote letters op de onderarm. ‘Be like Bert’, verduidelijkt de 5-VWO-leerling, die de steunbetuiging laat zien. Hij zit met een groepje van zo’n acht medeleerlingen in de zon aan een picknicktafel op het schoolplein van het Tjalling Koopmanscollege in Hurdegaryp.

Bert staat voor hun aardrijkskundedocent Bert Mul (28). Die werd op non-actief gesteld, nadat hij dit weekeinde voor Omrop Fryslân had gezegd dat docenten zich niet serieus genomen voelden door de schoolleiding. Mul sprak zich uit na berichtgeving in deze krant over het hoge verloop onder zijn collega’s.

Het Tjalling Koopmanscollege (370 leerlingen) is een van de acht onderwijsinstellingen van de SVPO (School voor Persoonlijk Onderwijs) in Nederland. Het zijn scholen met kleine klassen en langere lesuren. Trouw schreef zaterdag over het netwerk van stichtingen rond de scholen van SVPO. Volgens deskundigen maakt een dergelijke structuur dubieuze transacties mogelijk. Ook heeft de onderwijsinspectie, die eerder al kritisch was, de acht vestigingen onderzocht. SVPO-bestuursvoorzitter Misha van Denderen wil niet dat de nieuwe rapporten openbaar worden en stapte daarvoor onlangs naar de rechter.

Bert durfde wat te zeggen

Behalve stempels op armen, plakten leerlingen deze week posters op de schoolramen met de tekst ‘#Teacher support’. Om Mul een hart onder de riem te steken. Die bleken overigens de volgende dag verwijderd. “Bert is de eerste docent die wat durfde te zeggen en nu wordt hij daarvoor gestraft”, vertellen ze. De leerlingen merken dat de sfeer tussen het bestuur en docenten ‘niet chill’ is. De afgelopen vijf jaar zeggen ze zestien leraren Nederlands te hebben gehad.

Mul vecht zijn schorsing aan via een advocaat. De actie van zijn leerlingen ervaart hij als een steun in de rug. “Ik word er stil van.” Verder wil Mul, op advies van zijn advocaat, niet verder ingaan op de zaak. Dat wil bestuursvoorzitter Van Denderen evenmin. In een mail schrijft hij: “Het is voor de rust op school op dit moment beter dat de heer Mul niet op school aanwezig is.” Van Denderen zegt dat het belangrijk is dat docenten en leerlingen zich richten op de laatste schoolweken. “En niet op de vraag of de heer Mul het wel of niet met het beleid van de school eens is.”

In Hurdegaryp klagen docenten vooral over gebrekkige communicatie met het bestuur. Ook zou dat niet openstaan voor de mening van leerkrachten. Toch spreekt de visie veel docenten en leerlingen aan: de klassen zijn met maximaal zestien leerlingen klein. Leerlingen zijn van negen tot vijf op school en maken daar hun huiswerk. Een dag in de week hebben ze vrij. Allemaal voordelen, vindt Thialda (17) uit 5-VWO. Op eigen verzoek zit ze bij het gesprek dat deze krant heeft met geschiedenisdocent Albert van Dijk, tevens lid van de medezeggenschapsraad. Dat vindt ze spannend. “Ik wil niet dat ik ook geschorst word als ik mijn mening geef.”

Hechte band met docenten

Thialda merkt dat sommige docenten klaar zijn ‘met strijden’. Ze geeft als voorbeeld hoe enkele eerstegraadsdocenten van de hogere klassen vorig jaar verplicht naar de onderbouw werden overgeplaatst. “Zonder overleg. Die gaan nu dus allebei weg. In ons eindexamenjaar krijgen we volgend schooljaar een compleet nieuw docententeam.” En dat vindt ze vervelend. “Wij hebben een hechte band met docenten. Ook omdat we hele dagen op school zijn.”

Ja, knikt Van Dijk, die een jaar als docent op het Tjalling Koopmanscollege werkt. “Als je naar een eindexamen toewerkt is een wisseling van de wacht niet ideaal.” Hij benadrukt dat het onderwijssysteem op de school goed is. Onder een aantal docenten heerst echter ‘een soort onvrede’. “Zij missen bij het bestuur het gevoel bij de werkvloer.” Zo is er onder docenten behoefte aan een zorgcoördinator, stelt hij. Iemand die bij problemen met leerlingen kan inspringen. Van Dijk: “Maar dat betekent dat de klassengrootte door die extra fte van zestien naar achttien leerlingen zou gaan. En tja, dat wil je ook weer niet.”

Lees ook:

School voor Persoonlijk Onderwijs opnieuw in opspraak: bestuurder gebruikt stichtingsgeld voor hypotheek kinderen

De School voor Persoonlijk Onderwijs ligt onder het vergrootglas van de onderwijsinspectie. De geldstromen tussen de verschillende schoolstichtingen roepen veel vragen op.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden