ReportageUitstoot

Al fietsend meten inwoners in Eindhoven de luchtkwaliteit

Voorzitter Gerard van Bakel van wijkoverleg ’t Ven, fietst langs de ‘dirty mile’ om de luchtkwaliteit te meten. Beeld Ton Toemen
Voorzitter Gerard van Bakel van wijkoverleg ’t Ven, fietst langs de ‘dirty mile’ om de luchtkwaliteit te meten.Beeld Ton Toemen

Dankzij een bakfiets vol sensoren kunnen gemeenteambtenaren of wijkbewoners voortaan de luchtkwaliteit van de leefomgeving meten. De Eindhovense wijk ’t Ven heeft de primeur.

Orkun Akinci

De ‘dirty mile’ noemen bewoners van ‘t Ven de strook langs hun jarendertigwijk. Die begint bij een ijzerrecycler en loopt via een diervoerdergigant, een bouwmaterialenproducent en een recyclingbedrijf voor elektronica door tot de asfaltcentrale vlakbij de A2. Hoge productiehallen en schoorstenen bepalen hier het straatbeeld. Maar erger dan het weinig florissante zicht, is de uitstoot die de bedrijven veroorzaken. Die slaat bij de 76-jarige Henry Peters op de longen, zo denkt hij tenminste. “Ik vermoed dat het fijnstof is, maar ik weet het niet zeker. En de geur is vervelend. Maar ja, stank is subjectief en moeilijk meetbaar.”

Daar komt nu verandering in. Tientallen wijkbewoners toeren de komende weken door hun eigen buurt om met een bakfiets vol sensoren de kwaliteit van hun leefomgeving te meten. Fijnstof, zwaveldioxide, stikstofdioxide en -monoxide, ozon, geluid: alle overlastfactoren worden in data gevangen. Handig voor omwonenden die nu weliswaar ongemak ervaren, maar die niet met feiten kunnen staven. “Met harde cijfers kunnen we naar de provincie stappen, de vergunningverlener voor deze zware industrie”, zegt voorzitter Gerard van Bakel van Wijkoverleg ’t Ven.

Over de toekomst van De Hurk is veel discussie

Het industrieterrein De Hurk is de bewoners van ’t Ven een doorn in het oog. Van Bakel: “Je kunt je afvragen of het nog van deze tijd is, zo dicht tegen een woonwijk aan. De wind staat meestal ook nog eens onze kant op. De GGD zegt dat er niets aan de hand is, maar wij denken dat de lucht hier slechter is dan in andere delen van Eindhoven.”

Klimaat- en energiewethouder Rik Thijs (GroenLinks) is benieuwd wat er uit de meetgegevens komt. “We hebben natuurlijk al een regionaal meetnet. Maar hoe meer cijfers, hoe beter. Met de meetfiets gaan de bewoners diep de wijk in. Over de toekomst van De Hurk is veel discussie. Het industrieterrein is belangrijk voor de stad, maar we moeten verdere plannen wel goed kunnen onderbouwen. We hebben feiten nodig.”

Eindhoven is de eerste gemeente die de meetfiets ter beschikking stelt aan zijn inwoners. Er bestaan al langer soortgelijke fietsen die enkel stikstofwaarden waarnemen, maar de meetfiets gaat verder. De ontwikkelaars verwachten veel interesse voor de fietsen, waarvan er vooralsnog twee zijn gemaakt. Vooral vanwege de aanstaande invoering van de Omgevingswet (begin 2023), die de kwaliteit van de leefomgeving een prominentere plek geeft bij de keuze voor ruimtelijke ontwikkelingen.

“Stel je wilt ergens een kinderdagverblijf bouwen, dan is de luchtkwaliteit op die locatie zeer relevant”, zegt productmanager Jeroen van Amersfoort van Centric, een van de bedrijven achter de meetfiets. “Schone lucht is een belangrijke factor om de leefbaarheid te bepalen.”

Gedreven wijkbewoners

De bewoners van ’t Ven zullen de komende vier weken tijdens wisselende momenten hun rondes door de wijk maken, zodat ze patronen kunnen herkennen. Wethouder Thijs is bij de officiële overdracht van de meetfiets enthousiast over de gedrevenheid van de wijk. “Het is goed dat jullie je zorgen maken over de omgeving.”

Als het aan bewoner Paul Speckens ligt, leiden die zorgen echter wel tot concrete actie. “Het is niet aan ons om te zeggen hoe de politiek moet bijsturen, maar ik kan me voorstellen dat bedrijven worden verplicht om schonere technieken te gebruiken. Als onze ongerustheid tenminste terecht blijkt te zijn. Het kan ook zijn dat we weliswaar geuroverlast hebben, maar dat er verder weinig schadelijke stoffen in de lucht blijken te zitten. Al zou me dat eerlijk gezegd erg verbazen.”

Lees ook:

Stengere uitstootnormen voor megastallen op komst. ‘Luchtvervuiling is een stille moordenaar’

Nieuwe Europese normen over luchtkwaliteit moeten de uitstoot van de veehouderij verder terugdringen.

Lucht wordt schoner, maar alleen extra maatregelen krijgen gezondheidsschade omlaag

De lucht in Nederland wordt schoner. Maar om gezondheidsschade door luchtvervuiling te verminderen, zijn ambitieuze klimaat- en stikstofregels nodig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden