Bereikbaarheid

7,5 miljard voor betere infrastructuur, waar gaan we dat terugzien?

Busstation Neckerspoel naast het station Eindhoven Centraal. De regio voorspelt dat over acht jaar zo’n 150.000 tot 200.000 mensen per dag de bus of trein zullen pakken vanaf station Eindhoven. Het kabinet trekt 802 miljoen uit voor herinrichting van het station. Beeld ANP / Tobias Kleuver Media
Busstation Neckerspoel naast het station Eindhoven Centraal. De regio voorspelt dat over acht jaar zo’n 150.000 tot 200.000 mensen per dag de bus of trein zullen pakken vanaf station Eindhoven. Het kabinet trekt 802 miljoen uit voor herinrichting van het station.Beeld ANP / Tobias Kleuver Media

De overheid steekt de komende tijd 7,5 miljard euro in de verbetering van de infrastructuur in Nederland.

Hannah van der Wurff en Judith Harmsen

De komende jaren zullen honderdduizenden woningen gebouwd worden in Nederland. Om te zorgen dat die nieuwe woonwijken bereikbaar zijn heeft de overheid 7,5 miljard vrijgemaakt voor verbetering van het openbaar vervoer, van autoverbindingen en uitbreidingen van fietspaden. Bijna twee derde van dat bedrag zal geïnvesteerd worden in projecten in de Randstad. Vijf projecten die er geld bij krijgen:

Uitbreiding van de Noord-Zuidlijn. Beeld Brechtje Rood
Uitbreiding van de Noord-Zuidlijn.Beeld Brechtje Rood

4,1 miljard naar Amsterdam: Noord-Zuid-Schiphollijn

Wie vanaf luchthaven Schiphol naar Amsterdam wil reizen, hoeft dat in de toekomst niet meer per trein te doen. Volgens de nieuwe ov-plannen zal de Noord-Zuidlijn doorgetrokken worden tot Schiphol en Hoofddorp. Nu verbindt die metrolijn het noordelijke stadsdeel van de hoofdstad met de binnenstad en station Amsterdam Zuid. Dat station krijgt er volgens de plannen twee nieuwe perrons bij. Ook wordt een andere metrolijn verder uitgebreid.

Uiteindelijk zal de uitbreiding van de Noord-Zuidlijn 5,4 miljard gaan kosten. Naast het Rijk betalen ook regionale overheden, KLM, Schiphol en NS mee. Het doortrekken van deze metrolijn betekent dat veel lokale treinen niet meer hoeven te rijden. Daarmee ontstaat er meer ruimte voor internationale verbindingen en treinen om de groeiende groep forenzen tussen Rotterdam, Den Haag en Amsterdam heen en weer te pendelen. In de metropool Amsterdam worden voor 2030 zo’n 175.000 nieuwe woningen gebouwd. De Amsterdamse wethouder Reinier van Dantzig (woningbouw) noemt het daarvoor ‘essentieel’ dat de infrastructuur verbeterd wordt.

Verbeterde spoorverbinding tussen Leiden en Dordrecht Beeld Brechtje Rood
Verbeterde spoorverbinding tussen Leiden en DordrechtBeeld Brechtje Rood

1,5 miljard naar Zuid-Holland: betere verbinding tussen Leiden en Dordrecht en een brug in Rotterdam

De verbeterde spoorverbinding tussen Leiden en Dordrecht moet straks ‘de ruggengraat’ van de regio Zuid-Holland worden. Volgens de provincie Zuid-Holland zal deze verbeterde spoorverbinding de bouw van zo’n 170.000 woningen (tot 2040) mogelijk maken en zal ze voor 2030 80.000 extra werkplekken realiseren. De provincie, de gemeenten Rotterdam, Den Haag en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag steken er zelf 3,3 miljard in.

Dat totaalbedrag van 4,8 miljard zal geïnvesteerd worden in meer treinen tussen Leiden en Dordrecht. Om dat mogelijk te maken zullen vier nieuwe sporen worden aangelegd. De vier bestaande stations langs deze spoorlijn, Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centrum en Dordrecht, zullen worden verbeterd. Op de plekken waar veel nieuwe woningen zullen worden gebouwd, komt ook ruimte voor vier nieuwe stations. Het gaat dan om extra stations in Rijswijk, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht.

Ook zal het station bij stadion De Kuip in Rotterdam worden uitgebreid tot station Stadionpark. Rotterdam krijgt er ook een nieuwe brug die de wijken De Esch en IJsselmonde verbindt. Die brug is voornamelijk bedoeld voor het ov, fietsers en voetgangers en maakt volgens de provincie de bouw van 35.000 woningen in oostelijk Rotterdam mogelijk.

Ondergrondse tramlijn tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Beeld Brechtje Rood
Ondergrondse tramlijn tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein.Beeld Brechtje Rood

930 miljoen naar Utrecht: tramlijn van Utrecht naar Nieuwegein

De provincie Utrecht krijgt 930 miljoen van het Rijk voor infrastructuur. De provincie en de stad Utrecht leggen daar gezamenlijk ook nog eens 475 miljoen bij. Het overgrote deel van die 1,4 miljard gaat naar de aanleg van een ondergrondse tramlijn tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein, de zogenoemde Merwedelijn. Die tram moet de bewoners van te bouwen nieuwbouwwijken verbinden met de stad. In Utrecht wordt nu al volop gebouwd in de Merwedekanaalzone. Ook in de polder Rijnenburg komen nieuwe huizen, net als in delen van Nieuwegein. In totaal gaat het om 25.500 nieuwe woningen tot en met 2030. Daarvan komen er 5.500 in Nieuwegein.

Dit betekent dat veel meer reizigers de komende jaren gebruik zullen maken van het ov tussen Utrecht en Nieuwegein. Ook nu rijden daar al trams, maar als de Merwedelijn af is kunnen die vanaf Utrecht ondergronds gaan, waardoor de reistijd wordt verkort.

Eindhoven wordt beter bereikbaar. Beeld Brechtje Rood
Eindhoven wordt beter bereikbaar.Beeld Brechtje Rood

802 miljoen naar Eindhoven: betere bereikbaarheid ‘Brainport’ Eindhoven

Het Rijk trekt ook de portemonnee voor de bereikbaarheid van de regio Eindhoven. In de zogenoemde ‘Brainportregio’ zijn veel grote techbedrijven gevestigd en die zorgen voor veel werkgelegenheid. Omdat die werknemers van al die bedrijven ook ergens moeten wonen, wordt in de omgeving volop gebouwd. Dat betekent dat in de toekomst meer mensen gebruik zullen maken van het OV dan nu het geval is. De regio voorspelt dat over acht jaar zo’n 150.000 tot 200.000 mensen per dag de bus of trein zullen pakken vanaf station Eindhoven.

Het station moet daarop worden ingericht. Het kabinet trekt daar 802 miljoen voor uit. Ook de provincie Noord-Brabant en gemeenten in de regio dragen financieel bij. Het geld (zo’n 1,5 miljard in totaal) gaat onder meer naar een ondergronds busstation en de aanleg van snelfietspaden. Ook komt er een snelle busverbinding tussen het station en het bedrijventerrein in Veldhoven, waar chipmachinefabrikant ASML gevestigd is.

Nieuw trein- en busstation in de Groningse wijk De Suikerzijde. Beeld brechtje rood
Nieuw trein- en busstation in de Groningse wijk De Suikerzijde.Beeld brechtje rood

88 miljoen naar Groningen: een nieuw stadsdeel De Suikerzijde

Het Rijk investeert 88 miljoen in de verwezenlijking van een nieuw stadsdeel in Groningen. Op het terrein van een oude suikerfabriek wil de stad de komende jaren 5000 woningen bouwen, waar ook ruimte komt voor een nieuwe campus en bedrijven. Het ministerie van infrastructuur reserveert die 88 miljoen voor de ontwikkeling van een nieuw trein- en busstation in de wijk. Deze moet het nieuw te bouwen stadsdeel verbinden met het centrum.

Lees ook:

Het geld voor spoor en weg ligt klaar, maar wanneer het besteed kan worden, is onzeker

Het kabinet trekt miljarden uit om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken. Of alle plannen kunnen worden uitgevoerd, staat nog niet vast.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden