Toeristen op het Damrak in Amsterdam.

Reportage Toerisme

13 euro voor 3 ons kaas: zo laat de toerist in Amsterdam zich belazeren

Toeristen op het Damrak in Amsterdam. Beeld Olaf Kraak

Slechts 1 procent van de bollen van de Amsterdamse Bloemenmarkt bloeit uit tot een tulp. Waar laat de toerist zich in de hoofdstad nog meer een poot op uitdraaien?

“Als ik de prijs van tevoren had geweten, had ik het niet gekocht”, zegt de 21-jarige Dick Moormann. Hij is met zijn Franse vriendin Lucie Giordano (19) een dagje op stap in Amsterdam. De twee werden verleid door de mierzoete geuren die uit de wafel- en nutellashops komen. Op elke straathoek in het toeristische centrum is er wel een te vinden. De rekening viel tegen: Moormann moest 21 euro en 50 cent neerleggen voor twee wafels en een drankje. Te veel, vindt hij. “De prijzen op de borden zijn bewust onduidelijk gemaakt”, zegt Moormann. “Je ziet pas op de pinautomaat het bedrag dat je moet betalen.”

In de Damstraat en op de Nieuwendijk krioelt het van de toeristen. Amerikaanse ketens domineren het straatbeeld, binnen in de winkels staat vooral Engelssprekend personeel. Voor ‘typical Dutch products’ moet de toerist flink in de buidel tasten: 270 gram Goudse kaas kost 12 euro, een pak stroopwafels al gauw 4 of 5 euro.

De uitgaven van toeristen in Nederland nemen fors toe. In 2018 gaven toeristen in Nederland 87,5 miljard euro uit, 4,1 procent meer dan in 2017. Het aantal banen in de toeristische sector nam met 27.000 toe tot 791.000. Volgens het CBS is de groei in bestedingen zowel te danken aan de binnenlandse als de buitenlandse toerist.

‘Ik wil gewoon heel graag Goudse kaas hebben. Voor thuis.’

De Amerikaanse Laura Rodriguez (29) struint door het centrum met papieren tasjes van de Amsterdam Cheese Company. Ze betaalde 13 euro voor een stukje Goudse kaas van 300 gram. Ze haalt haar schouders op als ze hoort dat ze de kaas een paar straten verderop in de supermarkt goedkoper had kunnen krijgen.“Ik wil gewoon heel graag Goudse kaas hebben. Voor thuis.”

De Duitse Chantal Andree (23) en Henning Real (23) denken er anders over. “We zeiden net tegen elkaar dat we ook naar de supermarkt kunnen gaan voor Goudse kaas. De prijzen zijn hier zo hoog. Het gaat om de smaak en het ‘Hollandse-kaas gevoel’ dat we mee kunnen nemen naar huis, niet om een luxe verpakte variant die hetzelfde smaakt.”

Volgens verkoopmedewerker Giulia­­ Mazza (26) van de Old Amsterdam Cheese Store zijn de prijzen in haar winkel redelijk. “Mensen kunnen hier vooraf stukjes kaas proeven met mosterd. Wij kunnen veel vertellen over de kazen. In de supermarkt krijgen toeristen deze extra service niet.”

Je kunt het de winkelier niet kwalijk nemen dat de toerist zo dom is

Toerismedeskundige Stephen Hodes vindt dat de verantwoording van de dure producten niet bij de winkeliers ligt. “Dat je als toerist zo dom bent om zoveel te betalen, kun je de winkelier niet kwalijk nemen.” 

Het is volgens Hodes makkelijk te verklaren waarom toeristen vallen voor de hoge prijzen in het centrum van Amsterdam. “Als je op vakantie bent, wil je genieten. Mensen worden graag belazerd. We zijn te simplistisch om verder te denken.” 

Daarmee doelt Hodes op de typische Nederlandse producten die worden verkocht bij de toeristenwinkels. “Toeristen denken bijvoorbeeld over de plastic tulpen op de Bloemenmarkt: dit is typisch Nederlands, dat gaat mee. Maar het is niet bepaald iets wat een Amsterdammer in huis haalt.” Volgens hem draait het uiteindelijk bij de toerist om consumptie en gemak,  en niet om het kritisch kijken en vergelijken van producten.

Lees ook:

Amsterdamse bollen worden nooit tulpen

Het staat vast. De tulpenbollen die op de Amsterdamse bloemenmarkt aan het Singel aan toeristen worden verkocht, zijn knudde. Slechts één procent komt uit, en die lijkt niet eens op de verpakkingsfoto.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden