De sneltram VLT in de Avenida Rio Branco.Beeld Wies Ubags

ZomercolumnWies Ubags

Zonder de tram dreigt onze buurt in Rio de Janeiro opnieuw in trieste vergetelheid te raken

In mijn begintijd in Rio heb ik vaak doodsangsten uitgestaan als ik ’s avonds met de bus terugging naar huis en aan de Avenida Presidente Vargas moest uitstappen, om van daaruit in vliegende vaart naar huis te rennen door uitgestorven straten. Uitgestorven, dus gevaarlijk. Onze Morro da Conceição (Berg van de Conceptie) ligt nu eenmaal in een vergeten stukje Rio de Janeiro. De busverbindingen zijn niet om over naar huis te schrijven en de taxi is duur. Uber bestond in die tijd (2013) nog niet.

Maar toen kwamen de Olympische Spelen, werd onze buurt opgepimpt en werden de straten opengebroken om een sneltram aan te leggen. Aanvankelijk verwensten wij van de Berg van de Conceptie dat ding, want een paar jaar lang hebben we met opengebroken straten gezeten, steeds weer veranderende rijrichtingen en voortdurend gewijzigde buslijnen.

Op 5 juni 2016, een maand voor de Spelen, werd ons geduld beloond en hadden we echt een sneltram. Die ging vanuit het opgeknapte Mauáplein vlakbij onze berg richting het grote busstation, waar de bussen uit heel het land aankomen.

En de andere kant op vanuit het Mauáplein naar het Santos Dumont vliegveld, het kleinere vliegveld in Rio van waaruit hoofdzakelijk binnenlandse vluchten vertrekken.

Bombarie

Geen denderende verbinding, die VLT, zoals hij hier heet. Als je naar het strand in Copacabana wilt, heb je er niet veel aan. Want binnen een paar haltes moet je al op een bus overstappen. Hetzelfde gaat op als je naar het grote internationale vliegveld Galeão wilt. Maar we hadden er iets bij gekregen, en bovendien een vervoermiddel dat niet in de file staat omdat de rails in een van auto’s afgeschermd stuk weg liggen. Dat is in het altijd verstopte Rio de Janeiro een grote zegen.

De VLT zoeft geruisloos en elegant door de straten en is brandschoon. Het belletje is hetzelfde als dat van de trams in Nederlandse grote steden. Dat geeft een aangenaam nostalgisch gevoel. De tram is meestal niet overvol, zoals de bus, waar je op elkaar gepakt staat en door elkaar geschud wordt door roekeloos rijdende chauffeurs.

En daar is meteen ook een probleem. De met veel bombarie aangekondigde VLT is niet rendabel genoeg.

Het laatste nieuws is dat de trambeheerder VLT Carioca met de gemeente Rio in de clinch ligt over de financiële bijdrage van een kleine 4,3 miljoen euro per maand. Burgemeester Marcelo Crivella houdt de hand op de knip, omdat de VLT te weinig passagiers trekt. Hij heeft verklaard dat het tramsysteem een ‘zwijnenboel’ is en dat het geld voor de maandelijkse bijdrage beter kan worden besteed aan scholen en kinderopvang.

Een half jaar geleden werd de nieuwste – de derde – lijn opgeleverd. De rails en de haltes liggen er puik bij, maar een tram rijdt nog niet. VLT Carioca heeft ook gedreigd om de stekker uit de twee andere lijnen te trekken.

Als dat gebeurt, dreigt onze buurt opnieuw in trieste vergetelheid te raken.

Trouw-correspondenten vervangen deze weken Rob Schouten en Wim Boevink. Meer van deze columns leest u op trouw.nl/dossier/zomercolumns.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden