De test

Geruisloos de camping oprijden

Beeld Dethleffs

Wat: Dethleffs Globevan E:Hybrid
Hoeveel: € 74.900 in Duitsland
Rijbereik: 500 kilometer
Hybride techniek: elektrisch met generator (benzine)

Campers hebben doorgaans een dieselmotor. De grote Duitse camperfabrikant Dethleffs brengt als eerste een elektrische camper op te markt. Het is geen 100% elektrisch model, maar een hybride exemplaar met een verbrandingsmotor. De benzinemotor van de Globevan E:Hybrid werkt als generator en maakt een rijbereik van 500 kilometer mogelijk. Voor de ‘camperaar’ die toe is aan de nieuwe camper en schoner wil reizen, is er eindelijk een optie.

De Globevan behoort tot het subtype van de buscamper, het kleine type camper dat het meeste lijkt op een personenbus. In die nichemarkt zijn de merken Ford, Mercedes-Benz en Volkswagen populair als leverancier van de camperbasis. Bij de grotere soorten campers is Fiat de nummer één. Kenners herkennen in de Globevan E:Hybrid de Ford Transit Custom plug-in-hybride. De kleine 1,0-liter motor drijft de wielen niet aan, dat doet de elektromotor. De benzinemotor wekt stroom op.

Beeld Dethleffs

Natuurlijk bestaan er ook 100% elektrische campers, vooral op basis van de elektrische Nissan-bus. Die worden echter door specialisten omgebouwd. Het rijbereik per rit blijft bovendien beperkt. De Globevan E:Hybrid komt in het standaardassortiment. Je rijdt er lange stukken mee en: elektrisch aangedreven. Wel soms met directe CO₂-uitstoot van de elektriciteit makende benzinemotor. Dethleffs claimt dat de Globevan tot 50 kilometer puur elektrisch moet kunnen rijden.

Geen gebrom, geen uitstoot

De meerwaarde van deze aandrijflijn zal zich vooral bewijzen tijdens vakantieritten door pittoreske toeristendorpen waar in de zomerhitte dampende files ontstaan. De Globevan E kan lange tijd elektrisch rijden. Geen motorgeluid. Geen uitstoot. Dat zullen bewoners en toeristen wel kunnen waarderen. Waar steeds meer gemeenten in Europa lokale milieuzones instellen is de Globevan E:Hybrid handig. Met volle batterij kan-ie doorrijden. Het is sowieso geen diesel.

Beeld Dethleffs

De nieuwe Dethleffs kan snelladen, maar niet echt heel snel. Wie de Globevan op de camping aan het reguliere stopcontact hangt, heeft de 13,6 kWh-accu na vijf uur weer vol. Aan de laadpaal gaat het inderdaad vlotter: drie uur. In Duitsland vraagt Dethleffs bijna 75 mille voor het basismodel, concurrerend met die van dieselcampers. De Nederlandse prijs is nog niet bekendgemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden