Straatbeeld Eigen stijl

‘Er is zoveel meer dan Louis Vuitton en Dolce & Gabbana’

Beeld Sarah Amrani

John Kartodikromo (59) werkt bij de post. In zijn vrije tijd kijkt hij het liefst naar catwalkshows op YouTube. Of hij gaat winkelen.

Zeker een paar keer per maand gaat hij de stad in om etalages te bekijken en zijn favoriete winkels te bezoeken. Kleren moet je niet online kopen, die moet je zien, voelen en passen. Mode is een beleving en shoppen is ontspanning, vindt John Kartodikromo.

Als hij door de straten van Rotterdam flaneert, denken mensen dikwijls dat hij een ontwerper is. “Nee, hoor. Ik werk gewoon bij de post, ik ben een doodnormale man”, lacht hij. Tijdens zijn avond- en nachtdiensten bedient hij de machines die de post invoeren. Bakken met duizenden enveloppen ziet hij langskomen. Ze worden verdeeld in oost, west, noord en zuid. Op zijn werk ziet Kartodikromo er casual uit, niet extravagant. “Ik maak een duidelijke scheiding tussen de kleding die ik in mijn vrije tijd draag en mijn werkkleding.” Soms komt hij een collega tegen op straat, die moet dan wel een paar keer goed kijken: ja, het is hem echt, het is Johnny.

Zijn kledingstijl omschrijft hij als ‘avant-garde’. Vijfentwintig jaar geleden kwam hij uit Suriname naar Nederland. Hij houdt van de seizoenen en de verschillende kleding die je daarbij kunt dragen: “In Suriname had ik maar één stijl. Hier kun je alles met elkaar combineren: winterkleding kan je tenslotte ook in de zomer dragen.”

Beeld Sarah Amrani

‘Dit is echt iets voor jou’

Zijn trui met gaatjes en panda-oren is van het merk Nicopanda, opgezet door Nicola Formichetti die veel samenwerkt met Lady Gaga. Hoeveel de trui heeft gekost wil hij liever niet vertellen. Hij is tenslotte een doodgewone, hardwerkende man. Maar dat het misschien net iets te veel was, wil hij wel kwijt. “Ik koop trouwens ook bij grote winkelketens, hoor. Je moet het een beetje combineren.”

Al heeft hij vandaag toevallig alleen maar design aan. Zijn bril – in de vorm van een ouderwetse telefoon, met snoer – heeft hij in het wit én in het zwart. Zijn rok is van Givenchy en zijn sandalen van de Japanse modeontwerper Yohji Yamamoto. “Ik heb overal in het land mijn adresjes met speciale winkels waar ik meestal slaag. Soms bellen ze mij zelfs: ‘Ik heb nu zoiets bijzonders, dit is echt wat voor jou.’ Dan ga ik er op af.”

Als hij vrij is kijkt hij graag op YouTube naar catwalkshows van interessante, nieuwe ontwerpers, zo doet hij inspiratie op. “Vaak zijn mensen gericht op de bekende, grote namen: Louis Vuitton en Dolce&Gabbana. Maar er is zoveel meer.” Wil hij niet een eigen vlog, of een Instagram-account? Kartodikromo lacht hard. Veel te veel gedoe: “Ik ben bijna zestig! Als ik nou een jonge gozer van twintig zou zijn geweest.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden