De test E-mustang

Een hitsige, betaalbare Mustang

Wat: Ford Mustang Mach E
Kost: vanaf 49.925 euro
Batterijcapaciteit: 75,7 of 98,8 kWh
Leverbaar: medio 2020

Het nieuwe autorijden is elektrisch en opwindend als het aan de fabrikanten ligt. Veel consumenten mogen er dan nog tegen aanhikken, merken presenteren massaal hun stekkerauto’s. Zelfs Ford, toch befaamd om de wereldwijde doorbraak van ‘de benzineauto voor iedereen’ met de T-Ford, heeft een serieus nieuw e-model. Het Amerikaanse merk met zijn Duitse dependance heeft de coupélijnen van de klassieke Mustang verwerkt in een even hippe als populaire SUV-carrosserie.

Natuurlijk heeft Ford eerder wat gefröbeld met 100 procent elektrische auto’s. Maar de ‘Mustang Mach E’ is Fords zelfbenoemde ‘symbool voor een nieuw tijdperk’, woorden die vaker klinken in autoland. De ruimtelijke gezinsauto Mustang Mach E is allereerst tegenhanger van de nieuwe ruime Tesla Y. Beide komen in 2020 op de markt. De e-Ford kan best hard rijden en best ver ook, maar liefst 600 (theoretische) kilometers als je de duurdere 98 kWh-batterij neemt.

Geen C0₂-strafbelasting

Met een prijs vanaf 49 mille (75,7 kWh-batterij) is dit veruit de voordeligste Ford Mustang, althans in Nederland. De reguliere fossiele Mustang kent namelijk door C0₂-strafbelasting een belachelijk hoge aanschafprijs. Buiten Nederland is de ‘gewone’ Mustang met prijzen tussen 30 en 45 mille een ware verkooptopper. Logisch dus dat Ford het magische Mustang-imago van ongetemde paarden uitmelkt. ‘Mach’ is een fijne verwijzing naar de hitsigste Mustangversies uit de seventies.

En hoera, Nederland is één van de Europese landen waar de e-Mustang als eerste arriveert. Wie er eentje wil, moet reserveren. De meeste Mach E’s worden eerst voor de Amerikanen gemaakt om in de strijd met Tesla Y niet het onderspit te delven. In Europa laat Ford intussen een groot netwerk van snelladers bouwen onder de naam Ionity. Samen met Daimler-Benz, BMW en de Volkswagen Groep. Een serieus laadpalenproject.

Ford komt met meer stekkermodellen, de meeste hebben echter ook nog een benzinemotor. Dit zijn dus hybrides. De imposantste is de mastodontische Explorer waarin wel zeven personen kunnen verdwalen. De Amerikaanse reus keert terug in Nederland als een plug-inhybride. De Explorer kan 40 kilometer elektrisch rijden, genoeg om het publiek op de PC-Hooftstraat te imponeren met een dikke Amerikaan. Of met een ranke Mach E natuurlijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden