Mooi!Autoverlichting

Automakers toveren koplampen om in rijdende lichtsculpturen

null Beeld

Autolampen veranderen van simpele peertjes in hightech juweeltjes. Mooi om naar te kijken, mooi om mee te kijken.

Verdrinken in de ogen van een auto, dat is precies wat de DS 7 Crossback wil bereiken. De koplampen van deze Franse auto bestaan uit flonkerende kristallen vol ledlampen. Ze kunnen sierlijk om hun as draaien. Het is alsof de DS 7 de ogen opent of sluit. Zo ontstaat de illusie dat de auto je een knipoog geeft. Als welkomstgroet geeft de auto een paarse gloed. In de led-kristallen is het DS-logo verwerkt. Is dit een auto of is dit de vitrine van een Parijse bijouterie?

Ledlampen zijn een feest voor autodesigners en -ingenieurs. Het tijdperk van de halogeenlamp – het peertje zo je wilt – loopt ten einde in de autowereld. Led is niet alleen duurzamer dan halogeen door het zuinige verbruik en de langere levensduur, led is zeer geschikt voor nieuwe toepassingen. Nieuwe digitale technologie biedt extra mogelijkheden, waardoor de autoverlichting snel evolueert. Op straat is de vernieuwing al te zien met verrassende ledverlichting.

De DS7 Beeld
De DS7

Vooral koplampen zijn belangrijk. Het zijn de ogen van een auto. Auto’s worden ontworpen met een gezicht waarin wij ogen en een mond – de grille – herkennen. Gezichten roepen emoties op en daar maken merken ­gebruik van. BMW geeft zijn auto’s met dubbele koplampen, naar eigen zeggen, een vastberaden en gefocuste blik. Dit merkgezicht met niervormige grille ontstond in 1968 uit praktische overwegingen bij de 2800 CS, die aan weerskanten separaat grootlicht en dimlicht kreeg.

Duitsland is het aan zijn stand verplicht om de omwenteling te leiden

Het zijn de Duitse premiummerken die de omwenteling leiden van het halogeenpeertje naar de hightech ledlamp. Duitsland is dat aan zijn stand ­verplicht als de bakermat van de automobiel. De oudste Benz had lantaarnverlichting met een kaars. In onder­linge rivaliteit werken Duitse merken aan de nieuwste technieken, ook met verlichting. Ze troeven elkaar af. Samen lokken ze klanten die graag het nieuwste van het nieuwste willen, altijd naar een Duitse auto.

De BMW Beeld
De BMW

Op straat zijn hun vernieuwingen nu al zichtbaar met knipperlichten als kleurige lichtbalken die doen denken aan de rode flits van Kitt, de ‘levende’ super- auto van tv-held Knightrider. Steeds meer auto’s hebben alleen nog led-lichten. De volgende stap is actieve ledverlichting. Deze ledkoplampen kunnen ‘zien’ en zelf handelen dankzij live informatie van camera’s, navigatie en andere systemen. Ze kunnen simpelweg om tegen­liggers heen schijnen. Of dat ene donkere bochtje extra verlichten. Deze actieve led-verlichting raakt snel ­ingeburgerd, van DS tot aan Skoda.

BMW levert hiervan weer een overtreffende trap met Laserlight. De modellen met die lampen zijn herkenbaar aan de ‘blauwe wenkbrauwen’. Hun speciale koplampen verlichten de weg met heuse laserstralen. De licht­bundels reiken met 650 meter veel verder dan gewone ledlampen. Ze beloven een aanzienlijk hogere lichtopbrengst en -kwaliteit te bieden. Intenser, homogener.

De laserlampen zijn aangepast voor veilig verkeersgebruik. Niemand krijgt ongewenst gelaserde ogen.

Nieuwe vormen en geraffineerde kleurovergangen

Ook de achterlichten ontsnappen niet aan de innovatie, al is hun rol beperkter. Maar het oog wil ook wat. Audi heeft dit jaar de primeur op dit gebied met de ­nieuwe Q5: een auto met achterlichten die werken met oled-verlichtingstechniek. Oled kennen we al van ­moderne televisietoestellen. De dunne organische halfgeleiders maken allerlei nieuwe vormen en geraffineerde kleurovergangen mogelijk. Oled opent de deur voor ­autoverlichting die kleine lichtshows geven kan.

Een Audi-lichtshow Beeld
Een Audi-lichtshowBeeld

Bij autoverlichting vervloeien vorm en functie steeds meer dankzij de combinatie van de nieuwste technologieën. Mercedes-Benz ziet mogelijkheden om de ledkoplampen als projectoren te laten werken. Ze kunnen ’s avonds tekens op de weg projecteren, zoals een gestileerde sneeuwvlok om voor gladheid te waarschuwen. En wat te denken van een tijdelijk zebrapad om voetgangers veilig te laten oversteken?

De eigen licht-signatuur maakt merken herkenbaar

Technologie wekt de ogen van auto’s tot leven. ­Auto’s veranderen meer en meer in rijdende robots. Ze kunnen dankzij kunstmatige intelligentie zelf accelereren, navigeren, parkeren, sturen en dus ook de ver­lichting bedienen. Autofabrikanten gebruiken deze nieuwe verlichtingstechnieken intussen om hun eigen licht-signatuur te ontwerpen waaraan auto’s van hun merk dag en nacht zijn te herkennen. Zo ontstaat een ­familieportret met herkenbare auto-ogen.

De Skoda Beeld
De Skoda

Het leidt tot ontwerpen als de Hamer van Thor ­(Volvo) en de afdruk van leeuwenklauwen (Peugeot) die ons iets vertellen over de gewenste identiteit van automerken. Volvo is stoer en Scandinavisch; Peugeot is het histo­rische merk met het leeuwenlogo. Auto’s veranderen in rijdende lichtsculpturen die ons verleiden en ons ­nieuwe, andere rijervaringen bieden. De automobilist krijgt immers steeds minder te doen. Zelfs de kapotte autolampjes vervangen is er niet meer bij.

Lees ook:

Vehicle-to-grid: Hoe de elektrische auto echt impact krijgt

Elektrische auto’s helpen de energietransitie als ze slim laden. Maar waar blijven de automodellen die gebufferde groene stroom kunnen teruggeven aan het net?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden