Achter de Schermen Anita Huisman

Vormgever Anita Huisman: Een papieren of digitaal product ontwerpen is totaal iets anders

Anita Huisman Beeld Werry Crone

De website van Trouw is volledig vernieuwd. Dat niet alleen: er is ook een spiksplinternieuwe tablet-app. Die maakt het lezen van de digitale krant nog makkelijker én aantrekkelijker. Vormgever en webdesigner Anita Huisman vertelt wat er bij het ontwikkelen ervan allemaal kwam kijken. 

Hoezo een nieuwe website?

“De digitale wereld verandert snel. We willen onze lezers graag zo goed mogelijk laten profiteren van alle nieuwe mogelijkheden die online media bieden. Denk aan het bekijken van filmpjes of het doorlinken naar bijvoorbeeld een fotoserie of podcast. Niet onbelangrijk: de nieuwe site is ook overzichtelijker en daarmee gebruiksvriendelijker. En de bijlage De Verdieping komt beter uit de verf. Verder hebben we voldaan aan een veelgehoorde wens: de puzzels uit de papieren krant kun je nu online invullen. Ook de mobiele nieuws-app heeft trouwens een modern jasje gekregen.”

En die nieuwe tablet-app?

“De digitale editie-app is een heel nieuw product. Tot nu toe kon je de papieren krant alleen als pdf downloaden en erdoorheen bladeren. Het was een statisch geheel. Zonde, want zoals gezegd kun je online zoveel méér doen. De nieuwe digitale editie biedt het beste van twee werelden. Je vindt er bijna alle stukken uit de papieren krant, maar dan verrijkt met extra inhoud, zoals bewegende beelden, diavoorstellingen en relevante links om naar door te klikken. En dat allemaal logisch en aantrekkelijk gepresenteerd. We gidsen lezers door de berichten en verhalen die we als Trouw-redactie belangrijk vinden, net als we dat in de papieren krant doen. Goed om te weten: net als de papieren krant heeft de digitale editie een begin en een eind, zodat je hem echt ‘uit’ kunt lezen. Dat vinden veel abonnees fijn.”

Anita Huisman (1966) studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, specialisatie fotografische vormgeving, en was tien jaar aan de slag als freelance fotograaf. Sinds 1 juli 1999 werkt ze als vormgever, ontwerper, illustrator en beeldredacteur bij Trouw. Samen met chef digitaal Edwin van Sas, art director Danusia Schenke en chef avond en eindredacteur Rick Pullens vormde ze het kernteam, verantwoordelijk voor de vernieuwde website en nieuwe tablet-app van Trouw.

Hoe zijn jullie bij het ontwikkelen te werk gegaan?

“Een papieren product of een digitaal product ontwerpen is totaal iets anders. Bij papier heeft elk artikel zijn eigen plek. Alles ligt dus vooraf vast. Maar een website is constant in beweging. Bovendien heb je online te maken met ander leesgedrag, andere verhoudingen tussen tekst en beeld en ga zo maar door. Redacteuren en vormgevers moeten daarvoor op een heel nieuwe manier leren kijken. Toevallig had ik voor de start van dit project zelf net een opleiding webdesign afgerond. Daarvoor had ik tientallen nieuwssites geanalyseerd en ook een eigen site gebouwd. De perfecte voorbereiding.”

De nieuwe producten van Trouw: site, mobiele app en Editie op tablet Beeld Trouw

Wat daaruit heb je kunnen gebruiken voor de nieuwe Trouw-site?

“Tijdens mijn opleiding viel het me op dat veel nieuwssites je bombarderen met een overdaad aan beeld. Dat geeft keuzestress: wat moet je lezen en in welke volgorde? Je ziet door de bomen het bos niet meer. Dat bracht me op het idee om op onze nieuwe site juist minder foto’s te gebruiken.”

Wordt het dan niet saai?

“Voor de duidelijkheid: we hebben het beeld natuurlijk niet in de ban gedaan. Maar de foto’s en illustraties die we selecteren, moeten wat mij betreft echt iets toevoegen en van hoogwaardige kwaliteit zijn. Liefst in opdracht van onszelf gemaakt. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om veel met typografie — illustraties van letters — en kleurvlakken te werken. De combinatie van ‘tegels’ met teksten, kleuren en beelden maakt het ons inziens makkelijker om intuïtief te swipen en te lezen. Een nogal afwijkend idee, dat tegen de online trends ingaat. Maar dat past wel bij de eigenzinnige krant die Trouw is. Bovendien onderscheiden we er ons duidelijk mee van onze ‘zuster-kranten’, zoals de Volkskrant en Het Parool.”

Beeld Trouw

Hebben lezers ook nog meegedacht?

“Jazeker! In de testfase hebben we zowel voor de website als voor de nieuwe app een lezerspanel laten reageren. Tot onze blijdschap waren ze meteen positief. ‘Dit is echt Trouw’, zeiden ze. ‘Warm en overzichtelijk.’ Toen zat ik natuurlijk wel even te glimmen. Nu de producten echt in gebruik zijn genomen, ontdekken we ongetwijfeld nog dingen die anders en beter kunnen. Uiteraard horen we ook graag van lezers wat hun ervaringen zijn. Op de website kun je dat laten weten door aan de rechterkant op de knop ‘Feedback’ te klikken en het formulier in te vullen. In de nieuwe app vind je onder ‘Servicemenu’ de optie ‘Wat vindt u van de app?’ Of mail naar internet@trouw.nl.”

Hoe lang zijn jullie met de nieuwe site en apps bezig geweest?

“Al met al wel een jaar. We deden dat naast ons ‘gewone’ werk: het maken van de krant. Dat het zo lang duurde, komt omdat het ontwerpen en bouwen van dit soort omvangrijke digitale producten veel voeten in de aarde heeft. Zo wilden we online graag twee verschillende lettertypes gebruiken: een schreefletter — met onder- en bovenaan een horizontaal lijntje — voor nieuwsberichten en een schreefloze letter voor achtergrondverhalen uit De Verdieping. Net als in de papieren krant. Het maakt het voor de lezer overzichtelijker en versterkt het gevoel dat krant, website en digitale editie allemaal tot dezelfde Trouw-familie behoren. Alleen bleek het technisch een hele toer om dat voor elkaar te krijgen.”

Je werkt al twintig jaar bij Trouw. Nooit behoefte gehad aan een nieuwe omgeving?

“Natuurlijk heb ik er wel eens over gedacht om ergens anders te gaan werken. Maar ik voel me bij Trouw echt thuis. Ik kan hier al mijn ambities kwijt. Op een relatief kleine redactie kun je veel verschillende dingen doen. Zo ben ik vormgever, beeldredacteur én illustrator. Verder heeft werken bij een krant voor mij iets extra’s. Net als mijn schrijvende collega’s ben ik een nieuwsmaker. Dat is zo bijzonder! Wat onze hoofdredacteur Cees van der Laan laatst nog zei: we maken hier echt actief onderdeel uit van de democratie. Tot slot past het eigenwijze van Trouw me goed. Om op te vallen, moet je als kleine krant je nek durven uitsteken. Oók wat vormgeving betreft. Die rebelse mentaliteit zorgt voor veel saamhorigheid op redactie. Het is echt ‘wij van Trouw’. Dat gevoel zul je niet gauw elders vinden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden