Achter de schermenEdwin van Sas

Trouw is veel meer dan een krant, chef digitaal Edwin van Sas legt uit hoe je méér uit je abonnement haalt

In juni 2019 lanceerde Trouw een nieuwe website, digitale Editie-app en mobiele nieuws-app. Sindsdien steeg het online bezoek met gemiddeld 60 procent. Chef digitaal Edwin van Sas: ‘Tegenwoordig staan de meeste nieuwsverhalen al online, vóórdat ze in de krant komen.’

Tot een paar jaar geleden ging het zo. Een redacteur tikte een stuk. Aan de eind van de dag leverde hij dat in. De volgende dag stond het in de krant. Vervolgens werd het ook nog online geplaatst. “Dat gaat vandaag de dag heel anders”, zegt chef digitaal Edwin van Sas. “We zijn al een tijd bezig om als redactie digitaler te werken. De komst van de nieuwe website, Editie-app en mobiele app hebben dat proces in een stroomversnelling gebracht. In plaats van één vast publicatiemoment, publiceren we nu de hele dag door. Daarbij bedienen we onze lezers via verschillende platforms, waarvan de papieren krant er één is. Verder denken we bij elk onderwerp en elk artikel ook na over wat we daar digitaal mee kunnen doen. Het resultaat: tegenwoordig staan de meeste nieuwsverhalen al online, vóórdat ze in de krant komen. En elk artikel verschijnt op elk platform.”

Geef je daarmee niet te veel weg?

“Nee, want met onze diverse kanalen spelen we in op verschillende behoeften. Er zijn mensen die het fijn vinden om een nieuwsbericht van A tot Z te lezen. Voor hen hebben we de papieren krant of de digitale Editie. Maar er zijn óók mensen die het belangrijk vinden om doorlopend op de hoogte te blijven. Zij kunnen terecht op de website of in de mobiele app. Daar komt bij: abonnees die ’s ochtends de krant hebben gelezen, willen gedurende de dag online geen ‘oude’ stukken voorgeschoteld krijgen, maar nieuwe kopij. Simpel gezegd moeten onze stukken moeten de lezers dus bereiken op het moment dat het voor hen het meest relevant is. Met de huidige manier van werken, komen we daaraan tegemoet.”

Edwin van Sas (1985) studeerde politicologie in Amsterdam en Leiden en journalistiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Eerder was hij in de hoofdredactie van HP/De Tijd verantwoordelijk voor de digitale strategie. In maart 2018 werd hij als chef digitaal verantwoordelijk voor alle online uitgingen van de krant. Naast zijn voltijdbaan bij Trouw is hij mede-eigenaar van Escapist Amsterdam, een escape room die hij met vrienden bedacht en bouwde.

Over de digitale Editie gesproken: wat maakt die zo anders dan de krant die je altijd al online kon lezen?

“In de klassieke digitale vorm – een pdf – zie je op je scherm simpelweg de opgemaakte krantenpagina’s, zoals die ook op papier zijn gedrukt. Het is een letterlijke kopie, maar dan digitaal. Met de Editie-app hebben we een nieuw ‘hybride’ product ontwikkeld. Net als de papieren krant verschijnt die één keer per dag, om precies te zijn om 02.00 uur. En net als bij de papieren krant blader je er doorheen. De Editie heeft dus ook een begin en een eind. De leeservaring is daarmee vergelijkbaar. Maar dankzij de digitale mogelijkheden biedt de Editie veel méér dan een traditionele krant. Denk aan langere versies van een artikel, met meer achtergronden. Of links naar eerdere verhalen over hetzelfde onderwerp. Maar ook aan animatiefilmpjes, graphics met extra cijfers of uitleg, podcasts of bijzondere fotoreeksen. En je kunt digitaal ook veel meer puzzels spelen dan er dagelijks in de krant staan.”

Wat kun je bijvoorbeeld in de Editie lezen, dat niet in de papieren krant staat?

“Neem de coronacijfers. Statistieken daarover publiceren we niet dagelijks in de krant, maar we houden ze wel online bij. In de Editie-app vind je een speciale knop, die je daar direct naartoe brengt. Zodat je tijdens het lezen van de krant desgewenst meteen de meest actuele cijfers kunt inzien. Verder maken we ook regelmatig speciale Edities op dagen dat er geen krant verschijnt.”

Wel jammer dat je de Editie op dit moment alleen nog op een tablet kunt lezen, niet op een mobiele telefoon.

“Helemaal mee eens. Vandaar dat we hard werken aan een mobiele versie en uiteindelijk ook een webversie. Daar komt heel wat bij kijken, het is een ingewikkeld product om te maken. We hopen de versie voor de telefoon begin volgend jaar te kunnen lanceren.”

Wat is er aan de website veranderd?

“Vóór juni 2019 bood de site eigenlijk alleen een simpele lijst met artikelen, met een plaatje erbij en een kop erboven. Nu kunnen we die op een aantrekkelijkere manier aan de lezer aanbieden, met meer variatie in vormgeving. We geven ook overzichten, bijvoorbeeld van het laatste nieuws en de best gelezen verhalen. Verder hebben we secties gemaakt die overeenkomen met de katernen in de krant, zodat je bijvoorbeeld gemakkelijk alle artikelen uit De Verdieping kunt terugvinden.”

Zorgen al die vernieuwingen ook voor meer online lezers?

“Absoluut. Sinds de introductie in juni 2019 tot en met juli van dit jaar is het bezoek enorm gestegen, met zo’n 60 procent. Het gebruik van de mobiele app steeg nog veel harder: dat aantal ligt nu vijf keer zo hoog. Los daarvan groeit het aantal Trouw-abonnees tegen de trend in nog steeds. Het overgrote deel van de nieuwe abonnees leest de krant door de week digitaal en op zaterdag – ook – op papier. Ongeacht welke vorm ze kiezen, willen we dat alle lezers het typische Trouwgevoel ervaren. Vandaar ook dat we de vormgeving van de papieren krant en de digitale producten gelijk hebben getrokken. Bijvoorbeeld met de beeldtaal die we gebruiken. Dat vergroot de herkenbaarheid. Inmiddels is ook de opmaak van de krant wat geüpdatet. Er staan nu elementen in de krant die we in eerste instantie voor de site hadden bedacht. Zo groeien we steeds meer naar elkaar toe.”

Staan er nog nieuwe digitale projecten op stapel?

“Altijd! Mijn wensenlijst is lang. Zoals gezegd werken we momenteel aan een mobiele Editie-app, zodat je die ook op je telefoon kunt lezen. Ook gaan we de PDF van de krant toevoegen aan onze mobiele app. Daarnaast wil ik graag meer mogelijkheden om digitaal interactie met de lezer te hebben. Bijvoorbeeld door ze bij een bepaald onderwerp te vragen waarover ze graag meer willen weten, of ze in te schakelen om hun kennis over een thema te delen. Ook belangrijk: we werken aan verdergaande personalisering. Lezers missen nu vaak stukken die wel relevant voor ze zijn, maar die op het moment dat ze de site of app bezoeken al weer van het scherm zijn verdwenen. Doodzonde vind ik dat. Vandaar dat we, naast de gewone indeling van de site, een apart tabje ‘Voor jou’ toevoegen. Daaronder vind je dan artikelen die speciaal voor jou zijn geselecteerd. Op basis van je eerdere leesgedrag en voorkeuren die je zelf hebt aangegeven. Voor de duidelijkheid: als lezer houd je dus altijd controle hebt over wat we je aanraden. We hopen lezers hiermee te helpen om het maximale uit hun abonnement te halen. En ervoor te zorgen dat al onze stukken de aandacht krijgen die ze verdienen.”

Welke keuzes worden er gemaakt bij het schrijven van artikelen en hoe pakken wij ons onderzoek aan? In Achter de Schermen vertellen journalisten van Trouw hoe ze te werk gaan. Er is ook een Achter de Schermen podcast, die is hier te vinden. Of open hem via iTunesSpotify of Google Podcasts.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden