null Beeld

Achter de schermenJanne Chaudron

Dit is chef Janne Chaudron van plan met De Verdieping: ‘Ik wil mijn eigen stempel erop drukken’

Sinds de zomer van 2020 staat Janne Chaudron aan het hoofd van het dagelijkse katern De Verdieping. Met haar 38 jaar is ze een van de jongste chefs op de redactie. ‘Ik wil nog meer ruimte geven aan de menselijke kant van het nieuws.’

Vóór Janne Chaudron als chef van De Verdieping aan de slag ging, werkte ze onder andere acht jaar op de buitenlandredactie. Op reportage in de Russische industriestad Vladimir werd ze drie uur door de politie verhoord. Ze reisde af naar Malta, om nabestaanden te interviewen van de in 2017 vermoorde Maltese onderzoeksjournaliste Daphne Caruana Galizia. En op het dieptepunt van de economische crisis stond ze, zwanger en wel, tussen relschoppers op Cyprus. Zo bezien is een kantoorbaan als chef misschien wel wat saai. “Welnee”, zegt Chaudron. “Voor de duidelijkheid: als buitenlandredacteur was ik echt niet constant op reis. Al heb ik inderdaad wel bijzondere dingen meegemaakt. Maar ik vind het ook heel spannend om nu eindverantwoordelijk te zijn voor een katern. In deze functie kan ik meedenken over wat we als redactie belangrijk vinden, welke inhoudelijke keuzes we maken. Het voegt echt wat toe om met zo’n overstijgende blik naar de krant te kunnen kijken.”

Janne Chaudron studeerde aan de School voor Journalistiek in Utrecht en deed vervolgens een master Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze liep stage bij Trouw en werd er tijdens het schrijven van haar scriptie in dienst genomen. Achtereenvolgens werkte ze op de redacties Economie, Duurzaamheid & Natuur, Buitenland en Onderwijs. Sinds 2 juni 2020 is ze als chef verantwoordelijk voor het dagelijkse katern De Verdieping.

Nieuwe chef, nieuwe plannen?

“De Verdieping staat als een huis, dus aan het fundament ga ik niets veranderen. Natuurlijk druk ik er wel mijn eigen stempel op. Mijn ambitie is om dagelijks in ieder geval één achtergrondverhaal te hebben, dat aansluit bij de actualiteit. Verder wil ik – nog – meer ruimte geven aan de menselijke kant van het nieuws. Institutionele stukken, waarin experts ontwikkelingen duiden, hebben we genoeg. Nu nog wat meer aandacht voor de effecten daarvan op mensen.”

Kun je een voorbeeld geven?

“Neem de recente avondklokrellen. Verslaggever Johan van Heerde is naar aanleiding daarvan twee dagen naar het Limburgse Stein gegaan, om met bewoners, ondernemers en beleidsmakers te praten. Waarom braken juist daar rellen uit? Johan heeft een prachtige reconstructie gemaakt. Over hoe saamhorigheid, gezelligheid, vergrijzing, onvrede en jongerenproblematiek in Stein hand in hand gaan. In zo’n stuk komt voor mij alles samen.”

De Verdieping heeft, behalve jou, geen eigen redacteuren. Hoe kom je dan aan je verhalen?

“Die worden aangeleverd door redacteuren van de andere redacties, of door freelancers. Vaak kloppen chefs of redacteuren met een idee bij mij aan, in andere gevallen benader ik hen. Sowieso heb ik elke dag overleg met de chef dag (die verantwoordelijk is voor de samenstelling van de nieuwskrant) over hoe we de nieuwskrant en De Verdieping zo goed mogelijk op elkaar kunnen laten aansluiten.”

Waar wil je als chef inhoudelijk de nadruk op leggen?

“Een thema dat ik zeker verder wil uitdiepen, is hoe mensen aan de onderkant van de samenleving de verbinding met de maatschappij steeds meer verliezen. De wet- en regelgeving – en daarmee de bijbehorende uitvoeringssystemen – zijn zo ingewikkeld geworden, dat niemand er meer iets van snapt. Terwijl grote groepen mensen daar wél afhankelijk van zijn. Het meest schrijnende voorbeeld is natuurlijk de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst. Maar daar zitten allerlei andere problemen omheen. Bijvoorbeeld de bezuinigingen op de sociale advocatuur, waardoor het voor gedupeerden met lage inkomens steeds moeilijker wordt om goede juridische hulp te krijgen. Dat brede thema wil ik de komende tijd verder uitdiepen.”

Nog meer voornemens?

“Ik vind het heel waardevol om af en toe ruimte te maken voor grote fotoreportages. Daarmee krijg je letterlijk een andere kijk op een onderwerp. En ik wil intensiever samenwerken met de online redactie, zodat we elkaar nog beter kunnen aanvullen.”

Op welk stuk van de afgelopen maanden ben je trots?

“Een Verdieping is voor mij het best geslaagd als er een goede balans in zit. Ik ben steeds op zoek naar de perfecte mix tussen zware en lichte onderwerpen, tussen actuele en tijdloze verhalen. Laatst hadden we bijvoorbeeld een actueel stuk over waarom ouderen eerst gevaccineerd moeten worden. Een scherp interview over de toeslagenaffaire met de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Bart Jan van Ettekoven. En een achtergrondverhaal over de documentaire Klassen, die blootlegt wat iedereen in het onderwijs allang weet: dat het milieu waar een kind uit komt zijn toekomst bepaalt. Van zo’n mix word ik heel blij.”

Reageren lezers vaak op stukken in De Verdieping?

“Dat hangt erg van het onderwerp af. In het najaar maakte de ongeneeslijk zieke schrijfster Margot van Schayk voor ons zes columns over haar levenslust en doodsangst. Zij is pas 46 en heeft een zoontje van 7. Daar hebben we veel reacties op gekregen. Het onderstreept hoezeer persoonlijke verhalen lezers raken. Dat blijkt trouwens ook uit andere reacties. Zo hadden we begin januari een reportage van Jeannette van Ditzhuijzen over een arme volkswijk op Curaçao. Dankzij lokale initiatieven krabbelen de mensen daar langzaam op. Maar corona maakt het allemaal extra moeilijk. Naar aanleiding van dat stuk benaderde een lezer ons, dat die graag geld aan een lokaal project wilde doneren. En toen ik vorig jaar, tijdens de eerste lockdown, zelf een stuk schreef over een gezin met jonge kinderen dat min of meer opgesloten zat in een Amsterdams appartement van 50m2, bood een lezer hen een vakantie naar Schiermonnikoog aan. Heel ontroerend.”

Je zit al je hele werkzame leven bij Trouw. Hoe ben je hier beland?

“Zoals veel mensen: via een stage. Ik studeerde aan de School voor Journalistiek in Utrecht en kon een stageproject doen over laagopgeleide werkloze jongeren. De gesprekken maakten veel indruk op me. Ik weet nog dat ik een meisje uit Friesland sprak, Jessica. Zij vertelde dat haar begeleider Martin haar rots in de branding was. Indrukwekkend en hoopvol hoe één persoon het verschil kan maken. Dat zie ik nu trouwens ook weer, in de coronacrisis, met de juffen en meesters die alles in het werk stellen om hun leerlingen op afstand te helpen.”

Tot slot nog even terug naar het politieverhoor in Rusland. Hoe zat dat precies?

“Ik had daar een interview gedaan met een studente, die zich vrij kritisch uitliet over Poetin. Kort daarna werd mijn tolk gebeld dat ik naar het politiebureau moest komen. Daar ben ik drie uur lang verhoord, onder andere over of ik weleens in Oekraïne of Syrië was geweest. Vervolgens kon ik gaan, maar ik mocht geen interviews meer doen. Het was de enige keer dat ik tijdens mijn werk bang ben geweest. Overigens vond mijn tolk me heel naïef. ‘Je weet toch dat zoiets hier kan gebeuren’, zei ze.”

Welke keuzes worden er gemaakt bij het schrijven van artikelen en hoe pakken wij ons onderzoek aan? In Achter de Schermen vertellen journalisten van Trouw hoe ze te werk gaan. Er is ook een Achter de Schermen podcast, die is hier te vinden. Of open hem via iTunes, Spotify of Google Podcasts.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden