Achter de schermenArt director Danusia Schenke

Art director Danusia Schenke: We zijn nu zo'n twee uur extra kwijt aan de opmaak van de krant

In plaats van op kantoor werkt art director Danusia Schenke al weken aan haar keukentafel. ‘Normaal pingpongen we op de redactie met ideeën. Nu geven we het stokje op afstand aan elkaar door.’

Wat houdt het werk van een art director in? 

“De art director bedenkt en bewaakt de artistieke visie en identiteit. Zodat je met één blik op de krant ziet: dit is Trouw. Wij creëren dus de vorm- en beeldkaders. Denk aan de lettertypes die we gebruiken en de verhouding tussen tekst en beeld. Aan de hand daarvan maken de vormgevers vervolgens elke dag de pagina’s van de krant op. Zo presenteren we een verhaal in de dagkrant op een heel andere manier dan in De Verdieping. De vormgeving van nieuws is pittig, direct en compact. In onze bijlage hebben we meer ruimte en mag het beeld wat filosofischer zijn. Online gelden er weer andere regels. Daar moet een afbeelding in combinatie met de kop mensen overhalen om te klikken en een artikel te lezen. Omdat we niet zo’n grote redactie hebben, doe ik zelf trouwens ook vormgeving.”

Sinds wanneer werk je thuis?

Sinds 16 maart. Afgelopen weken was ik twee keer op de redactie. Samen met vormgever en beeldredacteur Lisette van Boxel ben ik druk bezig met het vormgeven van het nieuwe zaterdagmagazine, dat na de zomer verschijnt. Vóór de crisis hebben we daarvoor op de redactie ter inspiratie een kamer volgeplakt met allerlei beelden. Daar zijn we met z’n tweeën nog een keer gaan kijken. Op gepaste afstand van elkaar natuurlijk.”

Hoe anders is het om vanuit huis de krant te maken?

“Ik werkte altijd al een dag in de week thuis en wist dus hoe dat praktisch gaat. Maar het is totaal wat anders om alles volledig op afstand te doen. Normaal gesproken overleggen art directors, vormgevers, beeldredacteuren, eindredacteuren en infographicmakers aan de lopende band. We vuren ideeën op elkaar af en maken zo samen de pagina. Nu is het meer een estafetteloop, waarbij we het stokje op afstand doorgeven en zo voortborduren op elkaars werk. Uiteraard overleggen we wel veel telefonisch of via een videoverbinding, maar dat is toch niet hetzelfde. Verder vertraagt de techniek het proces behoorlijk. We gebruiken zware en nogal verouderde software en werken via een VPN-verbinding. Daardoor kan het thuis wel twee minuten duren om één pagina op te slaan op de centrale server. Ik denk dat we dagelijks gemiddeld twee uur langer kwijt zijn aan de opmaak. En dat terwijl de krant nu iets minder pagina’s telt.”

Danusia Schenke

Art director en vormgever Danusia Schenke (1979) studeerde aan de St. Joost Kunstacademie in Breda en behaalde een master in design aan het Sandberg Instituut Amsterdam, de masteropleiding van de Gerrit Rietveld Academie aldaar. Na haar studie ging ze aan de slag als art director bij NRC. Ze was daar onder andere verantwoordelijk voor het vormconcept van het magazine M en NRC Next. Sinds oktober 2015 werkt ze als art director bij Trouw. Van 2016 tot en met 2018 zat Schenke in de jury van De Zilveren Camera, de jaarlijkse prijzen voor fotojournalistiek.

Ziet die er tijdens de coronacrisis ook anders uit?

“Niet wezenlijk. Het enige verschil is dat we voor sommige pagina’s tijdelijk gebruikmaken van vooraf bedachte sjablonen. Daarop staat dan bijvoorbeeld hoeveel stukken erop passen en hoe lang die mogen zijn. Zo weten de verschillende chefs precies wat ze qua tekst moeten aanleveren. Op die manier proberen we het werk voor de vormgevers iets makkelijker te maken.”

Inmiddels hebben jullie honderden artikelen over corona gepubliceerd. Is het niet lastig daar steeds weer origineel beeld bij te vinden?

“Dat valt mee. Ik krijg dagelijks meer foto’s toegestuurd dan we kwijt kunnen. Naarmate de crisis langer aanhoudt, wordt het natuurlijk wel lastiger om met iets verrassends te komen. Meestal is beeld ondersteunend aan een artikel, maar ik vind het ook belangrijk foto’s af en toe zelf een verhaal te laten vertellen. Zoals met de fotoreportage van Reyer Boxem op 18 april, die mee mocht lopen op de intensive care van het UMC Groningen. Verder kunnen infographics veel toevoegen. Op 8 april hadden we bijvoorbeeld een stuk van Arjen van der Ziel over de geschiedenis van verschillende pandemieën. Bart Friso had daarbij een infographic met bloedspetters gemaakt, waarbij de grootte van de spetters voor het aantal slachtoffers stond. Heel simpel, maar dat spreekt veel meer tot de verbeelding dan een lijstje losse cijfers.”

Waarin onderscheidt de vormgeving van Trouw zich van die van andere kranten?

“We maken veel gebruik van typografie: beelden, gevormd van letters. En we bieden nadrukkelijk ruimte voor illustraties. Trouw brengt veel verhalen over maatschappelijke thema’s zoals ouderenzorg en kindermishandeling. Het lastig om bij zulke onderwerpen geschikte foto’s te vinden. Dan verval je al gauw in clichés. Foto’s met oude handen bijvoorbeeld. Met illustraties kun je dat soort verhalen vaak veel beter en verrassender visualiseren.”

Nog even terug naar het nieuwe magazine. Hoe staat het daarmee?

“Daar waren we al vóór de crisis mee begonnen. Het is voor krantenbezorgers lastig om zaterdags twee magazines in een krant te moeten steken. De kans op fouten is dan groter. Bovendien liggen de distributiekosten van twee magazine hoger. Vandaar dat hebben besloten de huidige magazines na de zomer samen te voegen tot één. ‘Tijdgeest’, gaat dat heten. Met chef Wybo Algra en vormgever Lisette van Boxel ben ik nu bezig daar een format voor te ontwikkelen. We maken schetsen, spelen met letters en kleur, proberen verschillende beeldvormen uit. De bekende rubrieken komen ook in het nieuwe magazine terug, maar we willen het wel een heel eigen identiteit geven. Modern en tegelijkertijd persoonlijk. In een project als dit kan ik al mijn creativiteit kwijt, dus dat vind ik enorm leuk om te doen.”

Heb je altijd bij een krant willen werken?

“Dat idee ontstond pas tijdens mijn studie. NRC zocht toen een freelance vormgever voor het magazine M. Het leek me een perfecte bijbaan. Eenmaal op de redactie raakte ik al snel verslingerd aan krantenvormgeving. Ik heb het altijd leuk gevonden om tekst en beeld te combineren, maar ik wil graag méér doen dan alleen mooie dingen maken. Bij de krant kan ik met mijn werk helpen om informatie zo goed mogelijk over te brengen. Het is voor mij de ultieme combinatie.”

Welke keuzes worden er gemaakt bij het schrijven van artikelen en hoe pakken wij ons onderzoek aan? In Achter de Schermen vertellen journalisten van Trouw hoe ze te werk gaan. Er is ook een Achter de Schermen podcast, die is hier te vinden. Of open hem via iTunesSpotify en Google Podcasts.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden