Pinda's glimmen van de olie, zijn moddervet en barsten van de calorieën. Uit lijfsbehoud kun je er dus beter geen handenvol van eten, denken we. Maar wetenschappers weten dat zo net nog niet. Sinds kort beweren ze dat olienootjes de kans op hart- en vaatziekten drastisch verlagen.
Zulk nieuws is meer dan welkom bij het Informatiebureau Amerikaanse Pinda's. Want, vertelt een woordvoerster: ,,De pinda kampt al tijdenlang met een slecht imago. Dat komt onder andere door de besmetting met aflatoxines, jaren geleden. Maar vooral doordat de pinda wordt gezien als de ultieme dikmaker.''
De woordvoerster wil best erkennen dat elk nootje regelrecht naar heupen, buik en billen kruipt. Maar een pinda is volgens haar meer dan een bonkje vet alleen. ,,Het is een rijke bron van voedingsstoffen, zoals vitamineE, foliumzuur en zink. Het is bovendien geen noot, maar een peulvrucht, net als de bruine boon.''
Dat klinkt gezond. En inderdaad, vier recente onderzoeken hebben aangetoond dat pinda's heilzaam werken: noteneters kregen beduidend minder hartinfarcten dan niet-noteneters. De verklaring zit misschien in het effect van noten op het cholesterolgehalte. Mensen die hun brood besmeren met pindakaas in plaats van boter, en die af en toe wat pinda's eten in plaats van zoutjes, blijken een zeer evenwichtige vetspiegel te ontwikkelen. Hun slechte cholesterol (LDL) daalt, het goede (HDL) blijft op peil en de hoeveelheid triglyceriden vermindert. Hierdoor zou de kans op hart- en vaatziekten kunnen afnemen met 50 procent. Vetarme diëten zonder noten verlagen dit risico veel minder sterk.
Prof.dr. M.Katan, hoogleraar voeding aan de Wageningse universiteit, vindt het onderzoek betrouwbaar. Maar hij betwijfelt of de gunstige effecten enkel aan de pinda's zijn toe te schrijven. ,,Het líjkt logisch dat noten gezond zijn. Want net als olijfolie bevatten ze veel onverzadigde vetzuren. Maar het effect daarvan is moeilijk te ontwarren van de invloed die de levensstijl op de gezondheid heeft. Misschien zijn noteneters gewoon vaker vegetariër, en danken ze dáár hun gezondheid aan. Je kunt in elk geval niet zeggen: ik neem een bakje pinda's, dan compenseer ik dat pakje sigaretten.''
Bij het Voedingscentrum in Den Haag vertrouwen ze de zaak ook niet helemaal. Een officieel advies om veel pinda's te eten, willen ze niet geven. ,,Pinda's vallen buiten de schijf van vijf: je kunt prima zonder,'' laat een woordvoerster weten. ,,En je mag pinda's best peulvruchten noemen, maar je ontkomt er niet aan dat ze veel meer vet bevatten dan een bruine boon. Je wordt er dus dik van, en dat is toch weer ongezond. Bij ons vallen pinda's daarom in de categorie 'extra's'.''
Katan sluit zich daarbij aan. ,,Pinda's zijn een aardig tussendoortje. Maar bedenk wel: om één handje pinda's te verbranden, moet je een heel eind fietsen.''
© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.