UTRECHT (ANP) - Mannen die als tiener te weinig vitamine D binnenkregen, lopen vanaf 36-jarige leeftijd een grotere kans op botontkalking (osteoporose). Door de mindere botdichtheid kunnen die botten eerder breken.
Dit blijkt uit een publicatie van onderzoekers van de Vrije Universiteit en het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) in het wetenschappelijke tijdschrift Bone. De onderzoekers veronderstellen dat de afname van botdichtheid al jong begint. Het meeste onderzoek naar osteoporose is verricht onder ouderen.
© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.