*

 

Visolie helpt niet tegen hartritmestoornissen

Door: redactie − 14/06/06, 10:21

WAGENINGEN (ANP) - Mensen met een verhoogd risico op levensbedreigende hartritmestoornissen hebben er weinig aan visolie in te nemen. Het middel vermindert de kans op het krijgen van zulke stoornissen niet. Dat blijkt uit een onderzoek van Ingeborg Brouwer van het Wageningen Centre for Food Sciences.

Woensdag worden de resultaten gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift JAMA. Eerdere onderzoekingen leken erop te wijzen dat de Omega-3 vetzuren in visolie het risico op een plotselinge dood door hartritmestoornissen verminderen.

Brouwer onderzocht het effect van visolie op 546 patiënten in acht Europese landen. Allen hadden een geïmplanteerde cardioverter defibrillator, een soort pacemaker. Na twaalf maanden had 30 procent van de patiënten die elke dag 2 gram visolie toegediend kregen, te maken gehad met een levensbedreigende hartritmestoornis of een plotselinge dood. Bij de patiënten aan wie een nepmiddel was toegediend, was dat percentage 33.

Eerder dit jaar deed Brits onderzoek al twijfelen aan het heilzame effect van visolie en het extra eten van vette vis. De onderzoekers vonden na een vergelijking van 89 studies geen enkel bewijs voor positieve effecten van de visproducten op de gezondheid. Zij stelden dat er mogelijk sprake is van een mythe.

mailIcon print |